اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای آغاز شد

 بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای دقایقی پیش با حضور سران  کشورهای عضو و ناظر، از جمله رئیس جمهور ایران در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

این اجلاس به ریاست تاجیکستان و با حضور روسای جمهور قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، ازبکستان، ایران، بلاروس، ترکمنستان و شرکت مجازی روسای جمهور روسیه، چین، هند و مغولستان در حال برگزاری است.

بررسی طیف وسیعی از موضوعات همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقلی، امنیتی، مبارزه با پیامدهای همه گیری کرونا در دستور کار این اجلاس قرار دارد.

قرار است در این اجلاس روند پذیرش ایران به عضویت کامل این سازمان و اعطای موقعیت شریک گفت و گو به مصر، قطر و عربستان سعودی صورت گیرد.

سران کشورها همچنین مورد دبیرکل جدید سازمان همکاری شانگهای و مدیر کمیته منطقه‌ای مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای تصمیم خواهند گرفت.

در پایان این اجلاس مراسم امضای اسناد همکاری کشورهای عضو برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور ایران ضمن شرکت و سخنرانی در این اجلاس، همچنین دیدارهای دوجانبه با سران و روسای هیئت‌های تعدادی از کشورهای شرکت کننده انجام خواهد داد.

«سید ابراهیم رئیسی» فردا در چارچوب سفر رسمی خود به تاجیکستان با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور دیدار و مذاکرات انجام خواهد داد که در پایان آن تعدادی از اسناد همکاری به امضا خواهد رسید.

دیدار خصوصی وی علاوه بر حضور در این اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای هم با سران و روسای هیات‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای انجام داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.