کره شمالی به تولید سلاح هسته ای نزدیک تر شد!

سی ان ان به نقل از کارشناسان اعلام کرد تصاویر ماهواره ای جدید نشان می دهد که کره شمالی در حال توسعه تاسیسات کلیدی غنی سازی اورانیوم خود برای سلاح های هسته ای است.

 «جفری لوئیس» کارشناس تسلیحات و استاد موسسه روابط بین الملل میدلبری به این شبکه تلویزیونی گفت تصاویر گرفته شده توسط شرکت ماکسار نشان می دهد که کارخانه غنی سازی اورانیوم در مجتمع تحقیقاتی هسته ای «یونگ بیون» در حال ساخت است. به گفته این کارشناس، این امر ممکن است به کره شمالی اجازه دهد تولید مواد هسته ای با درجه غنای تسلیحاتی را ۲۵ درصد افزایش دهد.

لوئیس گفت: "آخرین توسعه در یونگ بیون احتمالاً نشان دهنده برنامه هایی برای افزایش تولید مواد هسته ای برای تولید سلاح است."

وی افزود که تلاش های قبلی در محل برای گسترش منطقه برای استقرار سانتریفیوژهای غنی سازی بیشتر انجام شده بود.

این کارشناس گفت: "مساحت جدید حدود هزار متر مربع است که برای قرار دادن هزار سانتریفیوژ دیگر کافی است. افزودن هزار سانتریفیوژ ظرفیت تاسیسات تولید اورانیوم بسیار غنی شده را تا ۲۵ درصد افزایش می دهد."

کره شمالی روز چهارشنبه دو موشک بالستیک از شهرستان «یاندوک» در استان «پیونگانام» دو به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد. این موشک ها حدود ۸۰۰ کیلومتر در ارتفاع ۶۰ کیلومتری یا بیشتر پرواز کردند. رهبر کره شمالی ، کیم جونگ اون ، در محل آزمایش حاضر نبود. پیش از این، در ۱۱ و ۱۲ سپتامبر کره شمالی موشک های کروز دوربرد را پرتاب کرده بود . «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی، این اقدام را تحریک آمیز خواند که با انتقاد کره شمالی روبرو شد.

پیش از این ، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرده بود که نشانه هایی از بازگشایی مجدد راکتور هسته ای یونگ بیون توسط کره شمالی را پیدا کرده است که از دسامبر ۲۰۱۸ غیر فعال بوده است. علائم شامل تخلیه مایع خنک کننده و استفاده از آزمایشگاه مجاور است که در آن پلوتونیوم از سوخت هسته ای مصرف شده جدا می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.