صندلی شمخانی به سعید جلیلی می‌رسد؟

«فکر نمی کنم تعداد مدیران دولت آقای احمدی‌نژاد در دولت سیزدهم به اندازه انگشتان یک دست باشند.» این گزاره‌ای است که ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا بر آن تأکید دارد. او می‌گوید منظور از دولت معمولاً کابینه یا هئیت وزیران است و اگر کسی معاون وزیر بوده، معاونِ معاون وزیر بوده یا رئیس مرکز پژوهش‌ها بوده، اسم اینها را نمی‌توان دولت گذاشت.

مشروح گفت‌وگوی ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا را در قرن نو می‌خوانید.

  • آقای ایمانی! رئیس‌جمهور در حکمی جدید یکی دیگر از رقبای انتخاباتی‌اش یعنی آقای قاضی‌زاده‌هاشمی را در کابینه به کار گرفتند، پیشتر هم آقای محسن رضایی به معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری رسیده بودند. تحلیل شما از حضور رقبای انتخاباتی در کابینه سیزدهم چیست؟

این موضوع الزاما ارتباطی با رقیب بودن این افراد ندارد، یعنی اگر رقیب رئیس‌جمهور هم نبودند، این افراد در این پست‌ها استفاده می‌شدند. آقای زاکانی هم که مربوط به دولت نیست و شورای شهر ایشان را انتخاب کرده است.

  • گفته می‌شود زاکانی هم به خاطر انصرافش از رئیسی سهم‌خواهی کرده است و شهرداری همان سهم است.

آقای محسن رضایی چطور؟

  • الان معاون اقتصادی هستند.

ایشان کنار رفت؟

  • خیر، کنار نرفتند.

آقای رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری شدند، یعنی بالاترین منصب. اینکه می‌گویند رقبای انتخابات آقای رئیسی کنار رفتند تا بعد سهمشان را بگیرند باید با بقیه مسائل همخوانی داشته باشد. آقای محسن رضایی نقض این تحلیل است.

آقای رئیسی یک‌سری از افراد را که صلاح می‌دانستند، صرف‌نظر از اینکه رقیب ایشان بودند در دولت خود استفاده کردند و از افرادی که صلاح نمی‌دانستند صرف‌نظر از اینکه رقیب ایشان نبودند استفاده نکردند. اینها ارتباطی با هم ندارند، به برخی از رقبایشان مسئولیت دادند و به برخی هم ندادند. برخی از کسانی که مسئولیت داشتند کنار کشیده بودند و برخی کنار نکشیدند.

شمخانی در شورای امنیت ملی باقی می‌ماند

  • پیش‌بینی می‌شد سعید جلیلی، وزیر خارجه، معاون اول یا دبیر شورای عالی امنیت ملی شود ولی تا اینجای کار هنوز حکمی برای او صادر نشده است. فکر می‌کنید اختلافی بین جلیلی و تیم رئیسی یا شخص رئیس‌جمهور وجود دارد؟

من تصور می‌کنم که آقای شمخانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی باقی خواهند ماند، در واقع اگر بنا به تغییر ایشان بود تا به الان این اتفاق می‌افتاد. ما هیچ اخباری از اینکه ایشان بخواهند تغییر کنند، نداریم و من فکر می‌کنم آقای شمخانی باقی خواهند ماند.

حضور احمدی‌نژادی‌ها در دولت رئیسی پررنگ نیست

  • آقای ایمانی، یکی از انتقادات به کابینه آقای رئیسی درباره حضور پررنگ مدیران و وزرای دولت آقای احمدی‌نژاد است. با توجه به حضور این مدیران احتمال بازگشت به برخی روش‌ها و تکفرات دولت آقای احمدی‌نژاد را در دولت آقای رئیسی شاهد خواهیم بود؟

این حضور پررنگ نیست و...

  • تعداد زیادی از معاونت‌ها و وزرا از دولت آقای احمدی‌نژاد هستند.

خیر، اینطور نیست. الان اگر شما نگاه کنید شاید به تعداد انگشتان یک دست هم کمتر از دولت آقای احمدی‌نژاد در این دولت می‌بینید، اگر بخواهید نام ببرید، چه کسانی در دولت ایشان بودند؟

  • مثلاً آقای رستم قاسمی، آقای محرابیان، آقای میرکاظمی و...

درست است، اما من تصور نمی‌کنم که تعدادشان از انگشتان یک دست بیشتر باشد. مثلاً از مجموع وزرا و معاونین رئیس‌جمهور که ایشان تا الان حکم دادند، فکر نمی‌کنم اندازه انگشتان یک دست باشند بنابراین پررنگ نیست؛ ضمن اینکه به‌هرحال یک دولتی بوده و اینکه از افراد آنجا استفاده کنند، این افراد به معنای این نیستند که حالا چون در دولت آقای احمدی‌نژاد بودند همیشه بخواهند به آن محکوم باشند، باید این تفکرات را کنار گذاشت.

  • بیش از نُه نفر از مدیران دولت آقای احمدی‌نژاد در دولت آقای رئیسی حضور دارند، بیشتر از انگشتان یک دست و...

اینکه می‌گوییم دولت، منظورمان از دولت معمولاً کابینه است. شما اگر بخواهید پایین بیایید، بالاخره هر کسی که وزیر شده، قبلاً در یک جایی از کشور مسئولیتی داشته، اسم اینکه دولت نمی‌شود. ما بیست هزار نفر کارمند دولت داریم، منظور این نیست. اگر کسی معاون وزیر بوده، معاونِ معاون وزیر بوده، رئیس مرکز پژوهش‌ها بوده، اسم اینها را نمی‌توان دولت گذاشت، دولت یعنی هیئت وزیران!


کادرسازی در دولت روحانی رعایت نشد

  • نظر شما در مورد پرورش و کادرسازی مدیران و دولتی‌ها چه است؟ اینکه ما از افراد جدید استفاده کنیم و یک کادرسازی صورت بگیرد. با توجه به اینکه اغلب شاهد استفاده از مدیران قبلی هستیم مثلاً یک کادرسازی صورت بگیرد که یک‌سری افراد و چهره‌های جدید روی کار بیایند، چرا این کار صورت نمی‌گیرد؟

این حرف درست است که باید افراد جدید بیایند. من تصور می‌کنم که اتفاقاً این رویه خوب که شما دارید به آن اشاره می‌کنید در دولت قبلی (دولت آقای روحانی) اصلاً رعایت نشد و تقریباً اکثر مدیران، مدیران ۲ـ۳ دولت سابق بودند و کمتر نوگرایی دراین‌زمینه دیده شد. یکی از مواردی که به خاطر آن به دولت آقای رئیسی انتقاد می‌کنند، استفاده از چهره‌های جدیدی است که شاید مقداری کم‌تجربه باشند و استفاده از نیروهای جدید این نیست که بخواهند یک‌دفعه تمام نیروها، نیروهای جدید باشند که کادرسازی صورت بگیرد برای اینکه کارهای امور جاری کشور به خاطر کم‌تجربگی معطل می‌ماند. ولی من فکر می‌کنم دولت آقای رئیسی صرف‌نظر از اینکه انتخابشان درست بوده یا خیر، ایشان نوگرایی‌های بیشتری انجام دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.