مذاکرات سازنده گروسی در تهران، توقف تحرکات سیاسی ضدایرانی در وین

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه در محل سازمان انرژی اتمی میزبان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که برای مذاکره درباره دسترسی‌های فنی به بازرسان ناظر هسته‌ای سازمان ملل به تهران سفر کرده بود؛ مذاکراتی که سازنده توصیف شد و طرفین در بیانیه‌ای اعلام کردند که در مورد برخی مسائل به توافق دست یافتند.

اسلامی پس از دیدار در جمع خبرنگاران گفت: «امروز به دعوت سازمان انرژی اتمی آقای رافائل گروسی به تهران تشریف آوردند و مذاکرات خوب و سازنده‌ای را انجام دادیم. روح حاکم بر مذاکرات ایجاد فرصت برای توسعه همکاری ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی است».

اسلامی تأکید کرد:‌«کل مسائل فیمابین اساسا فنی است و هیچگونه مسائل سیاسی، جایگاهی را در روابط فیمابین نخواهد داشت. تفاهم کردیم در اجلاس آینده آژانس شرکت و در حاشیه اجلاس مذاکرات خودمان را ادامه دهیم. توافق کردیم مدیرکل آژانس در آینده نزدیک به تهران سفر کند و مذاکرات را در سطوح مختلف انجام دهد. همچنین توافق کردیم برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی، تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند و بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام داده و کارتهای حافظه طبق روال پادمانی است و در ایران نگهداری و پلمپ می‌شود، همان‌جا کارت‌های قدیمی را پلمپ می‌کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب خواهند کرد که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است».

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر««اولین توافق»؛ گام نخست دولت رئیسی برای احیای برجام» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.