نقشه از پیش طراحی شده آمریکا برای افغانستان

جعفر حق پناه در گفتگویی و در پاسخ به این سوال گفت: از منظر تحولات افغانستان اگر عملکرد امریکا را به صورت تاریخی بررسی کنیم؛می بینیم هیچگاه افغانستان برای امریکا اهمیت راهبردی نداشته است.واشنگتن بسیار دیرهنگام این کشوررا به رسمیت شناخت، دیرهنگام سفرایی را به کابل اعزام کرد، کمک های بسیار کمی در دوران جنگ سرد به انواع دولت ها از پادشاهی تا ... به این کشور داشت. بعد از اشغال افغانستان از سوی شوروی اهمیت ان برای امریکا از نظر استراتژی رئالیستی جنگ سرد و ضربه به شوروی اهمیت پیدا کرد. بعد از اینکه شوروی فروپاشید افغانستان از چشم امریکا افتاد و یک دهه افغانستان را رها کرد. زمانی اهمیت پیدا کرد که مساله القاعده و حمله به برج‌های دوقول در ۱۱ سپتامبر پیش آمد و باقی تحولات که می دانیم.


وی افزود: به لحاظ تاریخی واضح است که افغانستان از نگاه امریکا اهمیت ندارد. الان برای آمریکا حوزه پاسیفیک اهمیت بیشتری دارد. پس از ۱۱ سپتامبر امریکا ، افغانستان را در قالب سیاست ازمون و خطا بررسی کرد با این هدف که این کشور ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ و خیلی زود به این نتیجه رسیدند که این جنگ فرسایشی بی پایان را باید تمام کنند با وجود نقدهای جدی به خروج نظامیان اما بایدن مصمم شد که آن را عملی کند.او به این نقدها توجه نداشت  که چه مقدار هزینه های هنگفت و گزاف تا خون هایی که بی دست آورد ریخته شد. چرا حکومتی را از دست گروهی گرفتیم و نهایتا باز به خودش تحویل دادیم ؟ پیام آمریکا این بود که آنها اولویت های مهمتراز افغانستان را دنبال می‌کنند.اسفتن والت در مقاله ای به نکته خوبی اشاره کرده؛او می گوید امریکا خودش را بازنده نمی بیند! چون اولویت های مهمتری دارد . اگر انجا می ماند در باتلاق فرو میرفت، این خروج کمک می کند که هزینه ها و مهارت خود را در با دشمن اصلی یعنی چین اختصاص دهد. با این که در حوزه اسیا پاسفیک بتواند نقش افرینی برجسته تری داشته باشد.

وی در پایان گفت: آمریکا این منطقه را به این شکل تعریف می کند؛ متحدان ما کشورهایی مثل هند، اینجا منافعی دارند که باید خودشان هزینه ان را بپردازند. نگاه ناسیونالیستی که دردوره ترامپ شروع شد،همچنان در آمریکا قوی است، شعار اول امریکا یعنی امریکا اول باید به خودش بپردازد و بعد به متحدان! مدیران امریکایی در مجلات معتبر فارن پالسی و نشنال اینترست می گویند امریکا کار درستی کرد که از افغانستان خارج شده است!  مقالاتی که من به آنها اشاره کردم به معنی تایید انها نیست، به شخصه معتقدم که امریکا دچار شکست جدی شد. در همین ۲۰ سال به خصوص در مقابله با ایران، روسیه و چین، امریکا خود را از یک منجلاب عمیق نجات داد تا به اهداف بزرگتر برسد. این خروج غیرمسولانه، ضمن اینکه بتواند فرصت هایی برای ایران، چین و روسیه ایجاد کند در عین حال خالی از تهدید نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.