استعفای آملی لاریجانی از نگاه دو نماینده مجلس دهم

 

به گزارش جماران، ۱۳ شهریورماه سال جاری، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از استعفای صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از شورای نگهبان بود؛ استعفایی که با حکم رهبر معظم انقلاب هم همراه شد و به جای وی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب شد.

با استعفای آملی لاریجانی، بازار گمانه‌زنی که از مدت‌ها پیش به ویژه از قبل از انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن، مبنی بر دلخوری‌های وی از شورای نگهبان داغ شده بود، با شایعاتی مبنی بر عدم امضای حکم ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور و عدم حضور در مراسم تحلیف، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. 

برخی رسانه‌ها، منشأ نارضایتی آملی لاریجانی از شورای نگهبان را رد صلاحیت علی لاریجانی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، تفسیر و سعی کردند این استعفا را هم متأثر از این ردصلاحیت و ناشی از دلخوری وی از شورای نگهبان به دلیل احساسات برادارانه جلوه دهند. 

در این باره با عزت الله یوسفیان ملا و منصور حقیقت‌پور از چهره های سیاسی نزدیک به علی لاریجانی گفت وگو کردیم.

عزت الله یوسفیان ملا از نمایندگان ادوار مجلس درباره دلیل استعفای صادق آملی لاریجانی از شورای نگهبان به خبرنگار جماران گفت: بنده در جریان این مسئله نیستم و اطلاعاتی کاملی در این باره ندارم.

یوسفیان ملا درباره گمانه زنی هایی مبنی بر رفتن وی از مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عنوان کرد: بنده اطلاع دقیقی در این باره ندارم. ایشان نسبت به رهبر معظم انقلاب، حالت تعبد و فرمانبرداری دارد و بعید است تا زمانی که نظر رهبر معظم انقلاب باشد، جایی را ترک کند. به هر حال ایشان از لحاظ علمی بسیار بالا هستند و جزو فقها و  علما و فلاسفه تراز اول حوزه در حوزه علمی هستند. همانطور که می دانید ایشان از مدرسین شناخته شده حوزه علمیه هستند و بنا، بر این مسئله ندارند که همراه نکنند. یقینا تا زمانی که نظر رهبری باشد ایشان هستند و ادامه می دهند.

یوسفیان ملا در پاسخ به این سوال که آیا این کناره گیری ممکن است به دلخوری های وی از شورای نگهبان مربوط باشد؟ تصریح کرد: در این باره اطلاعی ندارم. بعید می دانم ایشان نظر خاصی داشته باشند شاید زمان و کار در این امر دخیل بوده است و فرصت نداشته باشند. چون به طور دقیق در این باره اطلاع ندارم نمی توانم اظهارنظر دقیقی هم داشته باشم.

همچنین منصور حقیقت‌پور از چهره های نزدیک به علی لاریجانی به خبرنگار «جماران» درباره استعفای آملی لاریجانی گفت: انشالله این شخصیت برای جمهوری اسلامی ایران، زنده و پایدار و درخشان خواهند ماند و  انشالله در آینده، نقش های موثرتر و مفیدتری ایفا خواهند کرد. 

او افزود: این استعفاها و آمدن و رفتن‌ها، موضوعی معمول و عادی است. به هر حال فردی، 10،15 سال کار می‌کند و خسته می شود در نتیجه جایش را به فرد دیگری می‌دهد. 

حقیقت پور درباره گمانه‌زنی‌ها مربوط به رفتن آملی لاریجانی از مجمع تشخیص نیز ادامه داد: ما غیب‌گویی بلد نیستیم، امیدواریم علم و آثار بسیار خوب ایشان در اختیار جهان اسلام و ایران قرار بگیرد. به هر حال ایشان، چند سالی را در شورای نگهبان بودند و الان خسته شدند اما همچنان در مجمع حضور دارند. به هر حال ایشان یکی از فقهای اهل تحقیق و مطالعه و نظر در مطالب فقهی هستند و انشالله آثار و برکاتشان برای همه مبارک خواهد بود و همه از آن استفاده می کنند. 

او  در پاسخ به این سوال که آیا استعفای ایشان به دلیل دلخوری بوده است یا خیر؟ عنوان کرد: من فکر نمی کنم به دلیل دلخوری بوده باشد به هر حال این انقلاب فرزند همه است و انسان از فرزندش دلخور نمی‌شود. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.