دستیار وزیر امور خارجه قطر گفت: دوحه برای به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ی ندارند، اما در عین حال برنامه هایمان با آنها را متوقف نکرده و راه میانه (اعتدالی) را طی می کنیم.

«لولوة الخاطر» دستیار وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه قطر امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، طالبان را به عملگرایی توصیف کرد و افزود: کارهای آن‌ها در افغانستان باید مورد قضاوت قرار گیرد، بخاطر اینکه آن‌ها تنها حاکم در این کشور هستند.  

وی اظهار داشت: تصمیم برای تعیین سرنوشت افغانستان بر عهده مردم این کشور می باشد و نه جامعه جهانی.  

دستیار وزیر و سخنگوی وزارت خارجه قطر با بیان اینکه طالبان اکنون حاکم افغانستان است و در آن شکی نیست، گفت: آن‌ها عملگرایی زیادی از خود نشان دادند، بیایید اقدامات آن‌ها را قضاوت و از فرصت‌ها استفاده کنیم.  

وی که افزون بر سخنگویی مقامات قطری در صحنه بین‌المللی و یکی از چهره‌های حامی کمپین رسانه‌ای مرتبط با برنامه‌های مقابله با ویروس کرونا در این کشور می‌باشد در این گفت و گو به برخی از کارهای خوب حاکمان جدید افغانستان اشاره کرد و افزود: بسیاری از پناهجویان از جمله بسیاری از دانشجویان دختر توانستند کابل را ترک کنند و اینکه بدون همکاری آن‌ها (طالبان) این امر امکانپذیر نبود، یک حقیقت است.  

الخاطر همچنین به این نکته اشاره کرد که طالبان از زمان بازگشت به قدرت، دست مقامات بهداشتی افغانستان از جمله پزشکان زن را برای ادامه کار جهت مقابله با ویروس کرونا باز گذاشته است.  

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم با این کارها، فضا، گل و بلبل است، گفت: راه خروج از بحران (در افغانستان) از طریق کارهای اعتمادساز است و تدریجی خواهد بود، اما ما باید به شکل اساسی با برداشتن گام‌های مثبت در مقابل همه برنامه‌های خوب آن‌ها (طالبان)، به کارهای خوب آن‌ها پاسخ دهیم.    

پس از به قدرت رسیدن ناگهانی طالبان در افغانستان دعوت این جنبش از سوی کشورهای غربی و سازمان‌های مردم نهاد برای احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها افزایش یافت، الخاطر در این باره گفت:  افغانستان یک کشور مستقل است (...) مردم افغانستان باید نظر خود را بگویند، وقتی ما در مورد استجابت افغانستان از جامعه بین المللی صحبت می‌کنیم، بدان معنا نیست که جامعه بین المللی می‌تواند یا باید سرنوشت مردم افغانستان را کنترل کند.  

الخاطر در پاسخ به سوالی در مورد انتقاداتی که برای مشروعیت بخشیدن به جنبش طالبان متوجه قطر شده است، با بیان اینکه «میانجی را نکشید»، بیان داشت: قطر واسطه بود و ما تسهیل کننده ارتباط و تبادل پیام بودیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر افزود: بسیاری میانجیگری و نزدیکی ما [با طالبان] را زیر سوال برده‌اند، اما من معقتدم که ما این زیر سوال بردن ها را در آزمایش واقعی قرار داده‌ایم و اکنون همه جهان به ما برای کمک در این میانجیگری و تسهیل کنندگی چشم دوخته است.  

وی گفت: اگر (طالبان) به حقوق بشر و حقوق زنان به ویژه تحصیلات احترام بگذارد، برای آن فوایدی به همراه خواهد داشت و اگر آن‌ها را رعایت نکنند، عواقبی به دنبال خواهد داشت.  

این مقام قطری اظهار امیدواری کرد که تلاش‌ها برای ارائه کمک‌ها [به مردم افغانستان] از سر گرفته شود و در این خصوص نهادهای سازمان ملل متحد و کار آن‌ها نباید سیاسی شوند.  

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، قطر به تسهیل یکی از بزرگترین عملیات حمل و نقل هوایی در تاریخ کمک کرد و «الخاطر» تا حد زیادی در دوحه بر این عملیات نظارت داشت و با برخی از افرادی که از افغانستان خارج شدند، دیدار کرد.  

دوحه تا زمانی که طالبان ماه گذشته سیطره خود بر افغانستان را تکمیل کرد، نقش میانجی اصلی را بین طالبان که دفتر سیاسی خود را در سال ۲۰۱۳ در قطر افتتاح کرد و جامعه بین المللی از جمله واشنگتن انجام داد.  

طالبان روز گذشته (سه شنبه) هسته اصلی دولت (موقت) خود به ریاست «ملا محمد حسن آخوند» رهبر کهنه کار که بر اساس اعلام خبرگزاری فرانسه در لیست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارد را اعلام کرد.  

معامله‌ای که سال گذشته بین دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و طالبان در دوحه منعقد شد، مسیر آشفته خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تعیین کرد، زیرا جنبش طالبان در حالی که هیچ مقاومتی از سوی نیروهای ارتش افغانستان انجام نشد، کنترل این کشور را به دست گرفت.  

مذاکرات متناوبی که بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه پس از توافق انجام شد، نتوانست یک طرح قابل اجرا برای تولد یک دولت فراگیر در افغانستان ارائه دهد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.