یکی از رهبران طالبان: خواهان به رسمیت شناخته شدن از سوی تمام جهانیم

یکی از رهبران طالبان اعلام کرد که این گروه خواهان تحقق امنیت در افغانستان و به رسمیت شناخته شدن از سوی تمام جهان است.

مجله نیوزویک نوشت که انس حقانی، از رهبران طالبان در مصاحبه با این مجله طرح طالبان را برای اداره افغانستان ارائه کرده است که از جمله اهداف این گروه برقراری امنیت در منطقه پنجشیر است. انس حقانی پسر جلال حقانی و برادر سراج الدین حقانی است که معاون رئیس جنبش و رهبر شبکه حقانی در افغانستان و پاکستان است. این شبکه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا است. انس حقانی اعلام کرد که امارت اسلامی در افغانستان بعد از ۲۰ سال جنگ مسؤول اداره کشور شده است.

وی گفت که از بین مسائلی که دولت جدید برای دستیابی به حمایت ساکنان آن را ارائه خواهد کرد فراهم کردن فضای امن نسبی است. زمانی که طالبان تأسیس شد یکی از اهدافش تحقق امنیت برای شهروندان بود.

حقانی افزود: تأمین امنیت یکی از دستاوردهای تاریخی امارت اسلامی در اماکنی است که تحت سیطره این گروه است. اما مأموریت سختی است.

در افغانستان جنبش‌های مجاهدین و گروه‌های تندرویی هستند که برخی از آن‌ها در مقابله با اتحاد شوروی شرکت کردند. همچنین گروه‌هایی مثل القاعده و داعش-ولایت خراسان که انفجار اخیر را در جریان عقب نشینی نیروهای آمریکایی انجام داد.

حقانی تأکید کرد که با هر گروهی که مردم را در معرض خطر قرار دهد با روشی مناسب برخورد خواهد شد. امارت اسلامی با طرفی که امنیت و ثبات کشور را به خطر بیندازد، برخورد خواهد کرد. ما تجربه و مهارت کافی داریم که می‌توانیم از آن و تمام توانایی‌ها و ابزارهایی که در کابل به آن دست یافته‌ایم، استفاده کنیم.

اما چالش بزرگی که حکومت طالبان در افغانستان با آن روبرو می‌شود گروه‌های جهادی و تندرو نیستند. بلکه جبهه مقاومت ملی به رهبری امر الله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان و احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود در پنجشیر است.

حقانی که قبل از سیطره طالبان بر پنجشیر با نیوزویک مصاحبه کرده، گفت: سیطره بر مقاومت به زمان بستگی دارد که از طریق دیپلماسی یا زور به دست آید. امارت اسلامی در گسترش سیطره خود در افغانستان موفق شد. با اینکه امارت اسلامی راهکار مسالمت آمیز و بدون خونریزی را ترجیح می‌دهد اما تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد هیچ منطقه‌ای خارج از سیطره این گروه باشد.

به رغم اینکه تمام کشورهای جهان می‌بینند که طالبان سیطره افغانستان را در دست گرفته اما هنوز هیچ کشوری از نظر دیپلماتیک این گروه را به رسمیت نشناخته است. آخرین باری که طالبان در افغانستان حکومت کرد از سوی سه کشور امارات، پاکستان و عربستان به رسمیت شناخته شد اما بقیه کشورها مثل هند، تاجیکستان، ایران و ازبکستان از ائتلاف شمالی مخالف حمایت کردند.

امروزه تعداد کشورهایی که از این ائتلاف حمایت کردند در وضعیت متفاوتی هستند. برخی برای ارتباط با طالبان تلاش می‌کنند. شاید کشوری که بیشترین توجه را به این مساله و دیدن تعهد طالبان به توقف تروریسم بین‌المللی دارد چین باشد. حقانی تأکید کرد که امارت اسلامی آماده برقراری روابط با تمام کشورها براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگران است. استراتژی موفقیت آمیز بوده است و ما به پیام‌های مثبتی از سوی کشورهای دور و نزدیک دست یافته‌ایم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.