میانگین قیمت ارز در سامانه نیما

میانگین قیمت دلار آمریکا در سامانه نیما از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه ۲۱ هزار و ۷۷۱ تومان بوده است. میانگین قیمت دلار برای پتروشیمی ها ۲۱ هزار و ۶۰۷ تومان و میانگین دلار برای صنایع فلزی و معنی نیز ۲۱ هزار و ۳۴۰ تومان برآورد شده است. نکته حائز اهمیت اینجاست، با وجود اینکه صنایع پتروشیمی و صنایع فلزی و معدنی نزدیک به ۶۰ درصد معاملات در سامانه نیما را شامل شده اند، میانگین ارز در مورد این اقلام از میانگین کل پایین تر است.

این موضوع نشان می دهد قیمت دلار نیمایی برای سایر اقلام صادراتی(به غیر از پتروشیمی، صنایع و فلزی) تا حد قابل توجهی بالا تر از میانگین بوده است که باعث بالا رفتن میانگین قیمت دلار در این سامانه شده است.

میانگین قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه حدود 24 هزار و 280 تومان برآورد شده است و میانگین قیمت در همین بازه زمانی در سامانه نیما 21 هزار 771 هزار تومان بوده است. به بیان دیگر قیمت دلار در پنج ماهه نخست 1400 در بازار آزاد 11.5 درصد بالاتر از قیمت دلار در سامانه نیما بوده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر کارنامه قیمت دلار در نیما؛رمزگشایی از ارز مرغوب و نامرغوب در بازار ایران بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.