هشدار ازبکستان به آمریکا

به گزارش هیل، بعد از آنکه طالبان اوایل ماه جاری میلادی کنترل شهر کابل پایتخت افغانستان را به دست آورد، صدها تن از نظامیان ارتش افغانستان سوار بر ده‌ها هواپیما و هلیکوپتری که آمریکا برای این کشور تامین کرده بود به همراه خانواده‌ها و همکارانشان به ازبکستان گریختند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام گزارش کرد، ازبکستان با این وجود از آمریکا در خواست کرده تا این خلبان‌های افغان را به منظور اجتناب از وقوع درگیری بین آنها و طالبان به یک کشور دیگر منتقل کند.

این نشریه متذکر شد، ازبکستان سالها روابطش را با طالبان ادامه داده است.

مساله حضور خلبانهای افغان آموزش دیده از سوی آمریکا در ازبکستان بعد از آن مورد توجه قرار گرفت که آگوست فلوگر، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و عضو کمیته امور خارجی این مجلس که خودش سابقا خلبان نیروی هوایی آمریکا بوده، از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور خواست به وضعیت ورود پیدا کرده و به این خلبانها که با ریسک تلافی جویی از سوی طالبان مواجه هستند، کمک کند.

طبق گزارش این روزنامه، وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالات در خصوص این مساله گفت: ما از دولت ازبکستان به خاطر تداوم میزبانی از افغانها در ازبکستان تشکر کرده و همه راه ها را در جهت امنیتی و ایمنی بلند مدت آنها پیگیری می کنیم.

طبق گزارش وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام خارجی، وزارت خارجه آمریکا با این وجود در پاسخ به این وضعیت کند بوده و این مساله باعث ناخرسندی دولت ازبکستان شده است.

فلوگر بیان داشت، چند روز پیش سفیر ازبکستان در آمریکا به او گفتته که این خلبانها "مجبور به رفتن به کشورشان نیستند اما نمی توانند در اینجا بمانند" و به فشارهایی که طالبان در قبال این مساله وارد کرده، اشاره کرد. بر اساس گفته یک مقام خارجی طالبان هم اکنون در حال فشار وارد کردن به مقامها در سفارت ازبکستان در کابل برای مسترد کردن این خلبانها بوده و هشدار داده اگر آنها فورا مسترد نشوند خانواده هایشان در افغانستان با خطر مواجه خواهند بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.