این روستا پس از ۱۷ سال از زیر آب بیرون آمد!+ فیلم

بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه از آغاز آبگیری سد کارون ۳ تا کنون با چالش‌های آبی بی‌شماری دست به گریبان بوده است. چالش‌هایی که نه‌تنها هیچ‌گاه در مسیر ساماندهی به مردم قرار نداشته‌اند، بلکه در تمامی این سال‌ها مانند زخمی بر جان مردمی که مجبور به ترک خانه‌های اجدادی خود شدند همچنان باقی مانده است.

از کوچ اجباری و ترک خانه و زمین بگیر تا وداع تلخ با روستاهایی که با تمام دارو درخت‌هایشان به زیر آب رفته‌اند.

تازه‌ترین تصاویری که از کم‌آبی‌های رودخانه کارون ۳ به دست خبرنگار ایلنا در استان خوزستان رسیده است، نشان می‌دهد که به دلیل کاهش بی‌سابقه سطح آب، برخی از روستاهای به زیر آب رفته بخش دهدز ایذه سر از آب بیرون آورده‌اند.

یکی از روستاهایی که به‌تازگی و با شرایط وخیم آبی کارون پس از ۱۷ سال با بیرون آمدن از دل آب باعث تازه شدن زخم اهالی این روستا شد، روستای چم مولا از توابع سادات حسینی دهدز است.

پیش از این با پایین رفتن آب برخی دیگر از سدهای منطقه زاگرس، برخی از قبرستان‌های تاریخی مانند «قبرستان روستای ایوه» نیز سر از آب بیرون آورده بودند. ایوه (ایوج) از توابع شهرستان ایذه است که قدمت تاریخی آن به دوران باستان و بعدها حضور اتابکان لر بزرگ در مالمیر می‌رسد.

این منطقه تاریخی به دلیل آب و هوای مناسب، نشیمن‌گاه گرمسیری طایفه راکی مالملی بوده است که قبرستان تاریخی این روستا گواه مناسبی بر این گفته‌ها است. منطقه‌ای بکر که به دلیل آبگیری سد کارون ۱ به زیر آب رفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.