ضرغامی: مردم دیگر از ما نمی پذیرند کارهای کلیشه‌ای انجام دهیم

 عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود بیان کرد: از وقتی که نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی گذاشتند تشکر می‌کنم. در این مدت در ١۴ کمیسیون و حداقل ۶ فراکسیون و مجمع نمایندگان استانی حاضر شدم و نظر نمایندگان مخالف و موافق را شنیدم. همچنین از حمایت ٢٠٠ نماینده مجلس و همه مخالفان و موافقان که دیروز نظرات خود را بیان کردند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: امروز ما به دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای به جدی‌ترین مسایل کشور هستیم که شاید کار امروز ما را راه بیاندازد اما مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند این کارهای کلیشه‌ای را انجام دهیم بلکه مردم به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و بر هم زدن ساختارهای پوسیده و ناکارآمد هستند که باید بگویم همانند بختک بر سر مردم است.

ضرغامی بیان کرد: نظام مدیریتی کشور را تفکر قدیمی دچار اشکال کرده است و باید رویکرد تحولی به سکه رایج تبدیل شود.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: امیدوارم امروز با مجلس انقلابی در ابتدای دولت مردمی و ضدفساد که تشکیل شد و با کمک قوه قضاییه هوشمند از این فرصت بهره ببریم و بتوانیم کارهای بزرگ و تحولی و جهش‌های اساسی آنگونه که رهبری معظم انقلاب توقع دارند انجام دهیم.

وی گفت: وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک وزارتخانه بسیار مهم و جدیدالتاسیس است و هر کدام از بخش‌های آن ظرفیت یک نهاد وزارتخانه مستقل دارد؛ اما به دلیل هم پوشانی و هم افزایی که با هم دارند قانون گذار آنها را در یک وزارتخانه کرده است که در ماموریت‌های مهمی از ظرفیت هر سه استفاده کند. اما به همین ظرفیت ختم نمی‌شود و بسیاری ظرفیت‌های مهم و اساسی کشور به این وزارتخانه مرتبط است.

ضرغامی ادامه داد: به غیر از تجربه فرهنگی که در این زمینه دارم از دلایلی که باعث شد این مسئولیت را بپذیرم این بود که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است؛ میراث‌فرهنگی و معاونت سیاحتی و زیارتی که الان به عنوان معاونت گردشگری و بخش مهم وزارت میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی شده در واقع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی با بیان اینکه سال‌ها قبل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سیاحتی و زیارتی وجود داشت که الان به عنوان گردشگری بخش مهمی از وزارت میراث فرهنگی است، گفت: من در امور استان‌ها و مجلس گفته‌ام که با این بخش در وزارت فرهنگ آشنایی دارم. معتقدم که بسیاری از نهادها باید با آن همراهی داشته باشند. با تجربه‌ای که دارم امیدوارم دستگاه‌های دیگر به کمک این وزارتخانه بیایند و نگاه فرابخشی داشته باشیم. این وزارتخانه به دلیل فقدان نگاه نظری و ایدئولوژیک متأسفانه دچار عقب ماندگی و مهجوریت شده است.

وی با بیان اینکه من ۲۸ پیشنهاد جدید برای وزارت میراث فرهنگی دارم، گفت: ۶۴ محور مهم را استخراج کرده‌ام و در اختیار کمیسیون‌های مجلس قرار داده‌ام. برنامه‌های من توسط کارشناسان در روزهای اخیر به بحث گذاشته شده است و من از همه آنها تشکر می‌کنم که به آن توجه کرده‌اند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: باید میراث فرهنگی به درستی معرفی شود. این بخش مهم اتفاقاً کار رسانه‌ای می‌خواهد تا بتوان پیام آن میراث را منتقل کرد. میراث فرهنگی ما همه دارای پیام هستند. اگر شما کاخ شاهانی که از بین رفته‌اند را بینید هم عبرت می‌گیرید هم اقتدار و هنر ایرانی را خواهید دید. میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ماست. در دوره‌ای که بی‌هویتی توسط رسانه‌های پرنفوذ ترویج و تبلیغ می‌شود جوان ایرانی باید با پیشینه تمدن خود آشنا شود. میراث فرهنگی ملموس ما شامل ۳۲ اثر ارزشمند و میراث فرهنگی ناملموس که به رفتارها، عادات و گویش جامعه بر می‌گردد شامل ۱۹۰۰ اثر ناملموس است. متاسفانه آن طور که شایسته و بایسته است در این حوزه گام برنداشته‌ایم. ما به آیات قرآنی در حوزه میراث فرهنگی توجهی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در کشور ما این عامل مهم همبستگی و اتحاد ملی تبدیل شده به جریان دو قطبی. درحالی که شهید مطهری در کتاب خود و رهبر معظم انقلاب به خوبی هم افزایی دو بخش را مطرح می‌کنند. من یک مثال بزنم اگر کسانی که با رئیس جمهور سابق به ایتالیا رفته و در پای مجسمه‌های آنها عکس گرفته‌اند می‌دانستند در نقش رستم تصویری وجود دارد که در آن جلوی پادشاه ایران زانو زده شده متوجه می‌شدند که ما چه عقبه‌ای در ایران داریم.

ضرغامی گفت: ما باید جاذبه‌های مکمل ایجاد کنیم. توجه من به گردشگری خانواده است. ما در این جاذبه‌ها می‌بینیم که امکانات از خانواده‌ها سلب شده است در صورتی که می‌توان با دادن مسئولیت به بخش خصوصی این مشکلات را ساماندهی کرد.

وی درباره بخش صنایع دستی گفت: از ۴۶۰ صنعت دستی که جهان دارد ۳۷۰ مورد آن را در ایران داریم، اما به دلیل مشکل بازاریابی، معرفی و فروش و با کشورهای رقیب به دلیل دلالی‌هایی که در این حوزه وجود دارد دچار مشکل شده‌ایم. همچنین فقدان برندسازی، عدم کاربردی بودن این صنایع باعث شده که جنبه تزیینی پیدا کرده و از سبد زندگی مردم حذف شده‌اند. تهیه مواد اولیه و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا جزء برنامه‌های اصلی ماست.

وزیر پیشنهادی میراث در رابطه با حوزه گردشگری نیز گفت: این حوزه صنعت پیشران است و خدمات گسترده‌ای را در کشور می‌دهد. از هر پنج شغل جدید مربوط به حوزه گردشگری است که در این حوزه آمار ایران فاصله جدی دارد. صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است که ربطی به تحریم هم ندارد اما جای تاسف است که از آن استفاده نمی‌کنیم. وقتی مزیت‌های رقابتی را در همسایه‌های خود مقایسه می‌کنیم شاهد هستیم که حتی وقتی دلار در کشور ما بالا رفته اما تاثیر چندانی در صنعت گردشگری نداشته است.

ضرغامی ادامه داد: کشورهایی مثل امارات، قطر، بحرین، اردن و… در رتبه بالاتری در این حوزه قرار دارند و فاصله بسیاری با آنها داریم. کسی متوجه نیست که باید سرمایه گردشگری را حفظ و حمایت کنیم. سرمایه‌های گردشگری مانند سلامت، طبیعت‌گردی، کسب و کار، آموزشی، ورزشی، مذهبی و حلال از جمله این موارد است، ما سواحل را داریم اما گردشگری دریایی ما صفر است.

وی بیان کرد: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ما است که می‌توانیم در این رابطه به خوبی فعالیت کنیم اما حداقل زیرساخت‌ها را برای آن فراهم نکردیم. این حوزه جدیدترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است که در این راستا ارتباط وثیقی با مناطق محروم خواهیم داشت. ما آحاد مردم رو در بخش‌های این وزارتخانه می‌توانیم همگرا کنیم. هر نوع فکر سیاسی در این حوزه بلای جان این حوزه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.