افشاگری درباره جزئیات فرار اشرف غنی از افغانستان

مشاور اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان به شبکه "سی ان ان" گفت، غنی و مشاورانش از سرعت پیشروی طالبان در کابل متحیر شدند به ویژه که غنی آماده ورود نظامیان این جنبش نبود و به همین دلیل تنها با لباس‌هایی که به تن داشت، فرار کرد.

فرار غنی پس از ملاقات یکی از اعضای ارشد کابینه افغانستان در کابل با یکی از اعضای برجسته گروه متحد با طالبان و القاعده صورت گرفت که به وی گفتند، دولت باید تسلیم شود. هرچند چند روز قبل از ورود طالبان به کابل، دولت افغانستان در حال کار روی توافق با ایالات متحده برای واگذاری صلح آمیز قدرت به یک دولت فراگیر و استعفای غنی بود.

یک روز پس از ورود طالبان به کابل، امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان از شمال به دره پنجشیر فرار کرد. همچنان که بسیاری دیگر در مدت کوتاهی هنگامی که تیراندازی در خارج از کاخ صورت گرفت، از ساختمان ریاست جمهوری فرار کردند.

مشاور غنی می گوید، او با عجله افغانستان را ترک کرد و به ترمذ در ازبکستان رفت و یک شب را در آنجا ماند و بعد هم از آنجا به امارات رفت. او تاکید می‌کند که غنی تنها چیزی که با خود برد، لباس‌هایش بود.

این منبع گفت، تحولات چند روز گذشته ثابت کرد که دولت غنی نمی‌توانست طولانی مدت در کابل دوام بیاورد به همین دلیل تمرکز اصلی روی راه حل مذاکره بود که کابل و شهروندانش را در امان نگه دارد. از طرفی هم نگرانی در مورد وقوع جنگ در شهر شش میلیون نفری وجود داشت و از این رو دولت افغانستان متوجه شد که اگر غنی برود، جنگی رخ نمی‌دهد.

وی گفت، ایالات متحده از غنی درخواست کناره گیری نکرد اما برنامه‌ای برای انجام یک روند فوری مذاکره وجود داشت که پس از آن او قدرت را به یک دولت انتقالی فراگیر واگذار می‌کرد. تیم مذاکره کننده قرار بود روز دوشنبه به مقصد دوحه عزیمت کند اما کابل روز یکشنبه سقوط کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.