مسکو: آمریکا مقصر تسلط طالبان بر افغانستان است

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان، آمریکا را مقصر تحولات اخیر افغانستان و پیشروی طالبان در کابل دانست.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان امروز (یکشنبه) به تحولات این کشور و پیشروی طالبان در پایتخت واکنش نشان داد و آن را تصویری غم‌انگیز توصیف کرد که از پیامدهای حضور آمریکا در افغانستان است.

وی همچنین به خبرگزاری‌های روسیه گفت که این کشور در حال کار با دیگر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان است. 

پیش از این، «ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی «تاس»، خواستار تصویب قطعنامه‌ای درباره افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل به منظور آغاز گفت‌وگوها در این کشور شد.

با انتشار اخباری درباره ورود طالبان به «کابل» پایتخت افغانستان، بسیاری از کشورها از تخلیه سفارتخانه‌های خود در پایتخت افغانستان خبر داده‌اند اما کابلوف گفته روسیه آماده تخلیه سفارت خود در کابل نمی‌شود و این مرکز دیپلماتیک با آرامش در حال فعالیت است.

طبق جدیدترین اخبار از تحولات افغانستان، قرار است تا ساعاتی دیگر «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از سمت خود کناره‌گیری کند و انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور صورت پذیرد.

بسیاری از تحلیلگران، وضعیت فعلی افغانستان را ناشی از سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا در این کشور پس از حدود دو دهه حضور در آن می‌دانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.