رییس سامسونگ از زندان آزاد شد

در پی نگرانی‌ها از این که تصمیمات استراتژیک مهم در غیاب لی جائه یونگ در سامسونگ گرفته نمی شود، حمایت گسترده ای از آزادی مشروط وی وجود داشت. دفتر رییس جمهور کره جنوبی اعلام کرد تصمیم برای آزادی لی در راستای منافع ملی بوده است.

اما بسیاری از گروه‌های مدنی مخالف آزادی لی بوده و دولت کره جنوبی را به دلیل نارضایتی از فساد در میان نخبگان سیاسی و تجاری به ریاکاری متهم می کنند.

لی ۵۳ ساله خارج از زندان سئول در حالی که ماسک زده بود و یک کت و شلوار تیره پوشیده بود و از آخرین باری که در ژانویه بازداشت شده بود، بسیار لاغرتر به نظر می رسد ظاهر شد.

وی به دلیل پرداخت رشوه به دوست پارک گئون هی، رییس جمهور سابق کره جنوبی متهم شناخته شد و ۱۸ ماه از مجازات ۳۰ ماه زندان بازبینی شده را سپری کرد.

لی به خبرنگاران گفت: من باعث نگرانی زیادی برای مردم شدم. عمیقا عذرخواهی می کنم. من به این نگرانی‌ها، انتقادات و انتظارات بالا گوش کردم و به سختی کار خواهم کرد.

وی پس از آزادی مستقیما به دفتر مرکزی سامسونگ رفت.

دفتر رییس جمهور کره جنوبی اعلام کرد ما از دیدگاه‌های موافق و مخالف در خصوص آزادی مشروط نایب رییس سامسونگ مطلع هستیم. دیدگاه‌های افرادی که مخالف هستند هم صحیح است. از سوی دیگر بسیاری از افراد در این بحران شدید، خواستار آزادی مشروط لی بودند و امیدوارند که وی به کشور در خصوص نیمه رساناها و واکسن کمک کند.

سران تجاری و قانونگذاران کره جنوبی معتقدند لی نفوذ کافی در خارج از کره جنوبی برای به دست آوردن واکسن‌های بیشتر کووید ۱۹ دارد.

 همچنین نسبت به نیاز سامسونگ به حضور ثابت یک مدیر برای کمک به رقابتی ماندن در بخش تراشه در بحبوحه کمبود جهانی تراشه و در شرایطی که رقیبانی نظیر شرکتهای TSMC و اینتل سرمایه گذاری‌های بزرگی انجام می دهند، نگرانی‌هایی وجود دارد. یکی از تصمیماتی که قرار است لی بگیرد، درباره مکان کارخانه ۱۷ میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکاست که تراشه های پیشرفته تولید خواهد کرد.

اگرچه سامسونگ سه مدیرعامل مسئول واحدهای اصلی و اداره فعالیت‌های روزمره دارد اما منابع این شرکت می گویند تصمیمات در خصوص سرمایه گذاری‌های مهم و پروژه های ادغام و خرید باید توسط لی گرفته شوند.

لی پیش از این که کارش را ازسربگیرد باید موافقت جداگانه وزارت دادگستری را هم دریافت کند اما انتظار می رود این تصمیم فورمالیته باشد.

در یک اقدام نمادین که با آزادی لی مصادف شد، سامسونگ روز پنج شنبه به وعده داده شده از سوی لی عمل کرد و نخستین توافق با چهار اتحادیه کارگری این شرکت در خصوص تمهیدات دفاتر و تضمین‌های لازم درباره مجاز بودن فعالیت اتحادیه ای را امضا کرد.

لی در ابتدا یک سال از پنج سال مجازات حبس را از اوت سال ۲۰۱۷ تحمل کرد که بعدا معلق شد. سپس تصمیم دادگاه تغییر کرد و در حالی که مدت محکومیت حبس وی کاهش داده شد اما در ژانویه امسال دوباره به زندان بازگشت.

وزارت دادگستری کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم برای دادن آزادی مشروط به لی جائه یونگ نتیجه بازبینی کامل عوامل مختلف از جمله احساسات عمومی و رفتار خوب وی در زندان بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، مشکلات حقوقی لی تنها به رشوه محدود نیست. وی همچنین به اتهام کلاهبرداری و دستکاری قیمت سهام در ارتباط با ادغام دو شرکت سامسونگ در سال ۲۰۱۵ تحت محاکمه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.