رئیسی تکیف کابینه اش را روشن کرد/ غیبت جنجال برانگیز ۲۵ نماینده در روز تحلیف

بخشی از اتفاقات مهم هفته به شرح زیر است:

چهره هفته؛ محمد مخبر

سیدابراهیم رئیسی حکم معاون‌ اولی محمد مخبر را ابلاغ کرد. محمد مخبر که با حکم رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۸۶ ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشته، دارای مدرک دکتری حقوق بین‌الملل است.

وی متولد دزفول و دارای سوابق و فعالیت‌های انقلابی در دوران طاغوت و سوابق مدیریتی پس از پیروزی انقلاب است؛ مسئول بهداری سپاه دزفول در زمان جنگ، مدیرعامل مخابرات دزفول، معاون استانداری خوزستان، معاون بازرگانی بنیاد مستضعفان بوده و از سال ۱۳۸۶ تاکنون نیز ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را برعهده داشته ‌است.

از جمله اقدامات وی در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) می توان به تاسیس بنیاد برکت، بنیاد احسان، موسسه دانش بنیان برکت، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، راه اندازی قرارگاه محرومیت زدایی و پیشرفت در مسیر خدمت به محرومان و مستضعفین و تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) اشاره کرد.

محمد مخبر در حساب کاربری خود در توییتر پس از انتصاب به معاون اولی از سوی سید ابراهیم رییسی نوشت: خداوند منان را شاکرم که در سنگر خدمت به مردم عزیز فرصت و مجالی فراهم شد تا با صمیمیت و بی پیرایه و بی واسطه بگویم و با صراحت بشنوم از شما مردان و زنان تاریخ ساز کشورم که افتخار سرزمین ایران اسلامی هستید.

رئیسی تکیف کابینه اش را روشن کرد /جنجال نمایندگان قم درباره کابینه رئیسی /۲۵ نماینده در روز تحلیف رئیسی کجا بودند؟

جنجال هفته؛ حضور نمایندگان قم در کابینه

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ۲ نماینده از ۳ نماینده مجلس قم به دولت و شهرداری می‌روند، تاکید کرد که تکلیف اعتماد مردم و مرجعیت و حمایت‌های آنان چه می‌شود؟

محمود احمدی بیغش نماینده مجلس یازدهم در نشست علنی مجلس در اخطاری ناظر بر اصل ۸۴ قانون اساسی گفت: «نباید مجلس را پله ترقی کرد و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با نمایندگان مجلس در بیاناتی نقل به مضمون به این نکته تاکید داشتند.» او گفت: «استان قم کلا ۳ نماینده دارد و اگر یک نماینده آن به شهرداری و یکی دیگر به دولت برود، تنها یک نماینده باقی می‌ماند و در آن صورت تکلیف اعتماد مردم و مرجعیت و حمایت‌های آنان چه می‌شود؟»

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس، در صفحه شخصی خود در توییتر در این باره نوشت:

«حضورم در ستاد آیت الله دکتر ⁧‫رئیسی‬⁩ برای کمک به پیروزی جبهه انقلاب و حاج آقا رئیسی بود هیچ سهم خواهی وجود ندارد. ‌من مدیون و عاشق مردم هستم بزرگترین افتخارم ⁧‫نمایندگی‬⁩ مردم عزیز و شریف استان ⁧‫قم‬⁩ است. ‌ضمن تشکر از الطاف رئیس جمهور محترم من ساکن و نماینده قم می مانم.»

خبر مهم هفته؛ اعلام اسامی کابینه دولت سیزدهم

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز چهارشنبه در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی فهرست وزرای دولت سیزدهم را جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.

****

اعتبارنامه ۶ نماینده جدید مجلس یازدهم که در انتخابات میان‌دوره‌ای به مجلس شورای اسلامی راه یافته بودند، تصویب شد.

رحمت‌الله نوروزی سخنگوی شعبه یکم از بررسی و تایید اعتبارنامه ابراهیم نجفی از حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه در این شعبه خبر داد. در ادامه سلمان اسحاقی سخنگوی شعبه چهار گفت که اعتبارنامه ولی‌الله بیاتی از حوزه انتخابیه تفرش و فتح‌الله توسلی از حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ در این شعبه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

همچنین علی‌ اصغر باقرزاده سخنگوی شعبه ششم از تایید اعتبارنامه اسماعیل کوثری از حوزه انتخابیه تهران در این شعبه خبر داد. محمد علی‌پور سخنگوی شعبه ۱۲ نیز گفت که اعتبارنامه سید ناصر حسینی‌پور از حوزه انتخابیه گچساران در این شعبه مورد تایید قرار گرفت.

حسن نوروزی سخنگوی شعبه چهار نیز اظهار کرد: اعتبارنامه سید مرتضی حسینی از حوزه انتخابیه میانه در این شعبه به تایید اعضا رسیده است. پس از ارایه گزارش شعب در مورد اعتبارنامه منتخبان مجلس شورای اسلامی در انتخابات میان‌دوره‌ای، قالیباف رییس مجلس با اعلام اینکه اعتراضی در مورد این اعتبارنامه‌ها وجود ندارد تصویب آن را در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

****

رئیسی تکیف کابینه اش را روشن کرد /جنجال نمایندگان قم درباره کابینه رئیسی /۲۵ نماینده در روز تحلیف رئیسی کجا بودند؟

دومین حکم مهم رئیسی انتخاب رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور بود که با انتخاب او، غلامحسین اسماعیلی از قوه‌ قضائیه راهی پاستور خواهد شد. او در دوران ریاست رئیسی بر دستگاه قضا، رئیس حوزه ریاست و سخنگوی قوه قضائیه بود. البته او سوابق قضائی بسیاری دارد و از سال ۱۳۸۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۳، ریاست سازمان زندان‌های کشور را برعهده داشت.

****

به جز غیبت رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس مجمع تشخیص مصلت، دبیر شورایعالی امنیت ملی و علی لاریجانی در مراسم تحلیف، غیبت ۲۵ نماینده مجلس هم سوال برانگیز شده است.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در تذکری در صحن علنی مجلس گفت: در مراسم تحلیف رئیس جمهوری که روز ۱۴ مردادماه برگزار شد، ۲۵ نماینده مجلس غایب بودند. مگر مهمتر از این روز، روز دیگری هست که آقایان در مراسم تحلیف غیبت داشتند. این نمایندگان مدعی انقلابی‌گری هستند ولی برخی از این آقایان را در طول یک سال گذشته چهار بار هم ندیدم.

وی افزود: برخی از نمایندگان در مجلس احساس می‌کنند که نماینده‌تر هستند. از شما نمایندگان می‌خواهم اجازه ندهید این احساس نماینده‌تر بودن در مجلس پرورش داده شود. اسامی همه نمایندگانی که غایب هستند باید در صحن مجلس قرائت شود و پیامک‌های مختلفی هم دریافت کردم که این ۲۵ نماینده در روز تحلیف کجا بودند.محمدباقر قالیباف در پاسخ به وی گفت: اولاً هیچ تبعیضی در این مورد وجود ندارد و آیین‌نامه داخلی مجلس باید برای همه اجرا شود، بنابراین اگر کسی غایب است و این غیبتش نیز غیرقانونی باشد حتماً باید نام وی اعلام شود.

حاشیه هفته؛ اظهارات آیت الله حسینی بوشهری

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای در واکنش به خبر منتشر شده در فضای مجازی منتسب به آیت الله حسینی بوشهری اعلام کرد: خبری در فضای مجازی درحال نشر است که از اساس کذب است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: آیت الله حسینی بوشهری در پیامی که به مناسبت گردهمایی مجازی مبلغان محرم الحرام صورت گرفت به نکاتی کلیدی در راستای تبلیغ معارف اسلام که رسالت اصلی حوزه در جامعه می باشد پرداختند؛ نکاتی از قبیل: وظایف مبلغین در تبلیغ چون: ۱ ـ کیفیت گرایی ۲ـ نهراسیدن از دشنام دشمنان ۳ ـ استفاده از بهترین شیوه‌های تبلیغی ۴ ـ تبلیغ با رفتار در کنار گفتار ۵ ـ اعتقاد به امداد الهی ۶ -حرکت بر اساس شرایط موجود.

در این اطلاعیه خاطرنشان شده است: ایشان در توصیه به مبلغین، همدلی با مردم و دغدغه مندی برای حل مشکلات آنان(که از نکات برجسته خطبه‌ها و سخنرانی‌های این عالم مردمی می‌باشد)، پایین نگه داشتن سطح توقع از مردم را مهم ارزیابی نموده و اشاره کردند، درشرایط موجود که به هر دلیلی، از شیطنت خارجی‌ها گرفته تا بی تدبیری‌ها، اکنون کشور به زحمت افتاده، مردم برای حل مشکلات و توقعات شان با مسئولان همراهی کنند تا ان شاءالله مشکلات برطرف گردد.

در این اطلاعیه خاطرنشان شده است: آیت الله بوشهری ضمن توصیه نسبت به رعایت نکات لازم درنحوه برگزاری مراسم عزاداری اظهار داشتند، مبلغان باید با توجه به مشکلات مردم با آن‌ها همدلی نموده و در شرایط فعلی که حالت یأس در برخی از مردم عزیز ایجاد شده، لازم است نسبت به بازگشت امید به بدنه جامعه اقدام لازم را صورت دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.