کره شمالی، واشنگتن و سئول را تهدید کرد

کره‌شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد، کره‌جنوبی و ایالات متحده فرصت بهبود روابط را از دست دادند و با انتخاب تشدید تنش از طریق اجرای مانورهای نظامی مشترک، خطر یک "بحران امنیتی جدی" را به وجود می‌آورند.

به گزارش رویترز، «کیم یونگ چول» ژنرال و سیاستمداری که در جریان نشست‌های تاریخی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نقشی راهبری ایفا کرد، از کره جنوبی و ایالات متحده بابت پاسخ دادن به حسن نیت پیونگ‌یانگ با "اقدامات خصمانه" انتقاد کرد.  

این بیانیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که «کیم یو جونگ» خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی به سئول و واشنگتن بر سر مانورهای نظامی مشترک سالانه که قرار است طی روزهای آتی رسما آغاز شود، هشدار داد.

کره جنوبی امروز گزارش داد که کره شمالی برای دومین روز متوالی به تماس‌های معمول از طریق خط تماس مستقیم بین دو کره پاسخ نداده است. این خط تماس‌ها در اواخر ژوئیه، بعد از وقفه‌ای که بیش از یک سال به طول انجامید، وصل شد.

برقراری ناگهانی تماس میان دو کره، به دنبال نامه نگاری میان مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ اون بود اما تحولات جدید روی هدف مون برای بهبود روابط با پیونگ یانگ در آخرین سال ریاست جمهوری او سایه افکنده است.

همچنین شائبه تست موشک‌های جدید کره شمالی وجود دارد، امری که پیونگ یانگ در گذشته به نشانه ابراز نارضایتی انجام داده بود.

کیم یونگ چول از سئول بابت آنچه از دست دادن فرصت بهبود روابط بین کره از طریق اجرای مانورها خواند، انتقاد کرد.

او در بیانیه‌ای که آژانس خبری کی.سی.ان.ای منتشر کرد، گفت کره جنوبی "باید به روشنی درک کند که بابت انتخاب ائتلافش با واشنگتن به جای صلح میان دو کره، چه مقدار بها بپردازد."

کیم گفت: ما آنها را هر لحظه به این نتیجه می‌رسانیم که چه انتخاب خطرناکی کرده‌اند و به دلیل انتخاب اشتباه خود با چه بحران امنیتی جدی روبرو خواهند شد.

کره شمالی همچنین گفته است از دیپلماسی استقبال می‌کند اما ایالات متحده و کره جنوبی به "سیاست‌های خصمانه نظیر برگزاری مانورهای نظامی" روی آورده‌اند. تحلیلگران می‌گویند، ممکن است پیونگ‌یانگ از لفاظی تند خود برای اعمال نفوذ در مذاکرات آتی استفاده کند، از کره جنوبی امتیاز بگیرد یا توجهات را از بحران‌های اقتصادی داخلی دور کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.