در دیدار قالیباف با رئیس اقلیم کردستان چه گذشت؟

قالیباف در ابتدای این دیدار با اشاره به مناسبات برادرانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: توسعه و گسترش همکاری ها و ارتباطات دوستانه فی‌مابین به ویژه در زمینه اقتصادی به نفع مردم دو کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق به ویژه با اقلیم کردستان و وجود مرز مشترک و طولانی، ضرورت دارد با فراهم آوردن زیرساخت های لازم، راه های مواصلاتی، ساخت و توسعه بازارچه های مرزی و ارائه تسهیلات به تجار و بازرگانان، زمینه افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری فی مابین ضمن ایجاد رونق اقتصادی، به معیشت مرزنشینان منطقه کمک کرد.

قالیباف بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا از طریق نوار مرزی بین دو کشور تاکید کرد و افزود: ساماندهی مبادلات مرزی با توسعه بازارچه ها و مناطق آزاد تجاری در نقاط مرزی به ارتقای سطح معیشت مردم منطقه کمک فراوانی می کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان این دیدار خاطرنشان کرد: با توجه به خواست و اراده طرفین برای گسترش همکاری ها به ویژه در زمینه تبادلات تجاری و اقتصادی، ضرورت دارد تا با پیگیری و کمک به اجرای توافقات انجام شده با اقلیم کردستان و دولت عراق، زمینه لازم برای ایجاد تحرک اقتصادی را فراهم کرد.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در ابتدای این دیدار گفت: ما همواره قدردان کمک های جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف چه در دوران صدام و چه حملات داعش و پس از آن به اقلیم کردستان و ملت و دولت عراق هستیم و هرگز فراموش نخواهیم کرد که در اوج شرایط سخت برادران و خواهران ایرانی در کنار ما بودند.

وی در ادامه افزود: ما اهمیت فراوانی برای گسترش تعاملات دوستانه با جمهوری اسلامی ایران قائلیم و همواره از روند توسعه و ارتقاء سطح مناسبات میان دولت جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنیم.

بارزانی در ادامه کمک به افزایش عایدات و درآمد ساکنان مرزی ایران و عراق و اقلیم را با اهمیت خواند و افزود: ارائه تسهیلات لازم به تجار و بازرگانان محلی و مرزنشین ضمن ایجاد فرصتهای شغلی مناسب در منطقه، معضلاتی نظیر قاچاق کالا ، بیکاری و ناامنی را از بین می برد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در پایان این دیدار، گفتگو و مذاکره مستمر میان مسئولان دو طرف را دریافتن راه حل مشکلات و رفع موانع موجود در مسیر گسترش تبادلات اقتصادی، مفید و مؤثر دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.