پیام مهم ابراهیم رئیسی به آمریکا درباره برجام

 

چهاردهم مردادماه ۱۴۰۰ از راه رسید؛ سیدابراهیم رئیسی امروز برای تکیه به کرسی ریاست جمهوری در حضور ۲۶۵ نفر در ساختمان مجلس شورای اسلامی قسم یاد کرد.

مراسم تحلیف رئیس جمهوری ساعت ۱۷ بعدازظهر آغاز شد اما از چند ساعت قبل از شروع مراسم خیابان‌های منتهی به مجلس کاملا بسته شده و عابران تنها از مسیرهای مشخص شده می توانستند تردد کنند. تا اینکه بالاخره درهای مجلس شورای اسلامی برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس دولت سیزدهم باز شد.

صداو سیما از ساعتی پیش از آغاز مراسم، ورود مهمانان خارجی و مقامات لشکری و کشوری را به تصویر کشید. تصویرهایی که نشان دهنده استقبال محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از مهمانان این مراسم در بدو ورود بود. مهمان ها یکی یکی از راه می رسیدند و صندلی های سبز بهارستان یکی یکی پر می شدند.

سران کشورهای خارجی هم پیش از آغاز مراسم تحلیف با سیدابراهیم رئیسی عکس یادگاری گرفتند.

پیام برجامی رئیسی به آمریکا در روز تحلیف /قالیباف پیمان همکاری بست

از خوش‌وبش با روحانی تا غیبت لاریجانی‌ها و احمدی‌نژاد

در ردیف اول صحن مجلس در مراسم تحلیف، ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری جدید کشورمان و حسن روحانی رئیس جمهور سابق در ردیف اول و در کنار هم نشسته بودند.همچنین آیت الله جنتی و محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه همنشین هم بودند.

خوش و بش مقامات خارجی با حسن روحانی در زمان ورود به صحن مجلس از حواشی جالب توجه بود. اسماعیل هنیه نیز در بدو ورود به صحن مجلس روحانی را در آغوش کشید. حدادعادل هم در ردیف اول و نزدیک به حسن روحانی نشسته بود. 

محمود علوی وزیر دولت یازدهم و دوازهم، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، احمد خاتمی عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان، امیر عبداللهیان معاون امور بین الملل مجلس و گزینه احتمالی رئیسی برای وزارت امور خارجه، وحید حقانیان، محسنی بندپی استاندار تهران، حسین ذوالفقاری معاون انتظامی و امنیتی وزارت کشور، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت و حداد عادل، حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری، سرلشکر باقری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت‌های یازدهم و دوازدهم، حجت‌الاسلان ناطق‌نوری، محسن رضایی، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سرلشکر رحیم صفوی و برخی از اعضای شورای نگهبان و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در این مراسم حاضر شدند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، محمود احمدی نژاد و سیدمحمد خاتمی روسای جمهور پیشین ایران نیز از غایبان مراسم تحلیف رئیسی بودند.

قالیباف با رئیسی پیمان همکاری بست

این مراسم سرانجام راس ساعت ۱۷ با نواختن زنگ مجلس و با دستور محمدباقر قالیباف آغاز شد. قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، نشان از شروع رسمی مراسم داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین سخنران این مراسم، با گرامیداشت حضور مهمانان داخلی و خارجی، گفت: «به پشتوانه قوه قضاییه ضدفساد و استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز کار یک دولت مردمی موسم آن است تا با سرلوحه دادن یک روحیه انقلابی و به کارگیری روحیه جهادی و پایبندی به ارزش های امام و به منظور قوی سازی ایران طرحی نو دراندازیم.»

او با بیان اینکه در ۲۸ خرداد پیام تحول خواهی مردم از طریق صندوق رای به نظام و دنیا مخابره گردید و فصلی نوین در تاریخ آغاز شد، اظهار کرد: «مجلس با تاکید بر استقلال قوا و ضوابط قانونی، پیمان همکاری با دولت را براساس ضوابط و برای حل مشکلات مردم اعلام می دارد. مجلس یار و همراه کشور در مسیر پیشرفت و ناظری دلسوز و دقیق است. در این دوران فاصله گرفتن از دغدغه های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد و همه ما وظیفه داریم در دام هایی که باعث می شود از توجه به مردم دور بیفتیم، خودداری کنیم. در این دوره قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است.»

وعده محسنی اژه‌ای به دولت رئیسی 

بعد از این اظهارات قالیباف بود که محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه پشت تریبون آمد و در اظهاراتی با بیان اینکه قوه قضاییه برای کمک به دولت و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک خواهد کرد، گفت: رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خود را برای انجام مسئولیت به کار گیرد و خود را وقف خدمت به مردم نماید.

او تصریح کرد: امیدوارم رئیس جمهور با کمک سایر قوا، نخبگان و مردم در این مسئولیت خطیر پیش از پیش موفق باشد و همانگونه که در روز تنفیذ، مطرح کردند هر چه سریع‌تر در رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال، کنترل بازار، کاهش نرخ تورم، کاهش گرانی سرسام آور و حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذاری اقدام عاجلی داشته باشند و همچنین در از بین بردن زمینه فساد، رانت، تبعیض و اصلاح ساختارهای پیچیده اداری اقدامات لازم را به عمل آورند.

رئیسی قسم خورد

پس از سخنرانی قالیباف و محسنی اژه ای، سیدابراهیم رئیسی در حضور رییس قوه قضاییه برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد کرد. به این ترتیب دور دوم ریاست جمهوری او رسما آغاز شد.

نکته جالب توجه این بود که سید ابراهیم رییسی در جایگاه رئیس جمهوری جدید ایران  در کنار غلامحسین محسنی اژه‌ای سوگند به جا می‌آورد؛ رییس سابق و رییس کنونی قوه قضاییه؛ اتفاقی بی‌سابقه.

پیام برجامی رئیسی به آمریکا در روز تحلیف /قالیباف پیمان همکاری بست

رئیسی: خستگی‌ناپذیر خواهیم بود

بعد از آن رئیسی در قامت رئیس جمهور دولت سیزدهم سخنرانی اش را آغاز کرد؛ او در این سخنرانی تاکید کرد: «مردم از دولت برگزیده خود می خواهند مدافع حقوق انسان ها در عالم باشد و به ظلم و بی عدالتی در هیچ جای جهان راضی نباشد. ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و تجاوز به حقوق انسان های بی گناه را مردود می دانیم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد و چه در آمریکا، چه در آفریقا و چه در قلب یمن باشد یا فلسطین، ما در کنار مظلومان خواهیم بود.»

او دولتش را خستگی ناپذیر خواند و گفت: «مردم می خواهند با برطرف کردن تنگناها و مشکلات معیشتی عملکرد ما همراه باشد. دولت در این مسیر خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت. اینجانب امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت هستم. مردم ایران همانی هستند که بارها وفاداری خود را به انقلاب اثبات کردند و امروز نوبت ما برای ادای امانت است.»

رئیسی همچنین درباره فعالیت هسته ای ایران و تحریم ها علیه کشور، اظهار کرد: سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد، تحریم‌ها باعث نمی‌شود که ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود دست بکشد، تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که باعث انجام این امر شود استقبال می‌کند.

رئیس جمهور گفت: «جمهوری اسلامی ایران، کشور ها و ملت های همسایه را خویشاوند خود می داند و مهم ترین و اصلی ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه ی خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست. دیپلماسی، باید ارتباط ملتهای منطقه را بیشتر، و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید. جهان، در حال دگرگونی است و تامینِ منافعِ ملت ها، منوط به درکِ جهان ِجدید و «تعاملِ راهبردی» با «قدرت هایِ نوظهور» است و سیاست خارجیِ موفق، سیاستِ خارجیِ متوازن خواهد بود.»

پایان تحلیف بدون ارائه لیست کابینه

بعد از پایان سخنرانی رئیسی، محمدباقر قالیباف هم از رئیس جمهوری تشکر و اعلام کرد که ابراهیم رئیسی ابتدای هفته آینده لیست اعضای کابینه سیزدهم به مجلس معرفی می شود و بررسی ها در کمیسیون های تخصصی و صحن مجلس پیوسته و دو شیفت و سه شیفت انجام می شود.

در اکوایران ببینید : رئیسی اقتصاد را چطور نجات می‌دهد؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.