کلید محاسبات راهبردی تهران

با این حال راغده درغام، بنیانگذار و مدیراجرایی موسسه بیروت و ستون‌نویس مجله نشنال، با انتشار یادداشتی در این نشریه با عنوان «آیا ایران از خروج بایدن از خاورمیانه راضی است؟» استدلال کرده که کاهش سرعت مذاکرات در وین تنها به علت تغییر دولت در ایران نیست و ملاحظاتی از سوی طرف آمریکایی در این باب وجود دارد که بخش بزرگی از آن در رابطه با تصمیم ایالات متحده برای از منطقه خاورمیانه، بالاخص از افغانستان و عراق، و نقش راهبردی آن‌ها در سیاست‌های ایران قرار دارد.

در حال حاضر ، مذاکرات وین به دلایل متعددی به کندی پیش می رود -از جمله تغییر ریاست‌جمهوری در ایران، مشغله آمریکا در خروج نیروهای نظامی‌اش از افغانستان و عراق در سال جاری، و نگرانی‌های ایالات متحده از بابت برنامه‌های تهران برای حضور پررنگ‌تر در عراق.

هم‌چنین، تهران در تلاش است تا اعتراضات داخلی در کشور را که ناشی از مشکلات اقتصادی، کمبود آب و سایر مسائل است کاهش دهد. خاتمه دادن به تحریم‌های نفتی و بانکی ایران کلید حل برخی از این مسائل است. اما در حالی که به نظر می‌رسد دولت بایدن مشتاق به احیای توافق هسته‌ای است، عوامل یاد شده سرعت مذاکرات را کند کرده است. هر چند به نظر می‌رسد ایران از کمک متحدان خود -چین و روسیه- برای تسریع در مذاکرات بهره جسته، اما این کار چندان مثمر ثمر نبوده است.ایجاد نوعی تردید میان رهبران و مقامات ایران نسبت به ثمرات برجام هم (که به تازگی بیش‌تر به چشم می‌آید) هم در کند شدن این روند اثرگذار بوده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر پشت پرده کُند شدن مذاکرات احیای برجام /معادلات تغییر کرد؟ بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.