نماینده مجلس: اعتراضات مردم خوزستان به حق است و مسئولان باید عذرخواهی کنند

«محمود صادقی» نماینده مجلس دهم و استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مشکلات مردم خوزستان گفت: اعتراضات مردم خوزستان به حق و بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی است. بنابراین مسئولان حرف مردم را شنیده و هر چه سریع‌تر چاره‌ای بیاندیشند؛ البته چاره‌ای واقعی و نه به شکل اقدامات نمایشی.

استان خوزستان در روزهای گذشته شاهد اعتراضاتی به مشکلات کم‌آبی و خسارت‌های به بار آمده در نتیجه خشکی هورالعظیم بود. خوزستان در حالی درگیر این مشکلات شده که از استان‌های پر آب کشور بوده اما سیاست‌های غلط منجر به خشک شدن بخشی از منابع آبی استان خوزستان شده است. از سوی دیگر خشکسالی کم‌سابقه امسال هم مزید بر علت شده و مشکلات مردم این خطه از کشورمان را تشدید کرده است.

این اتفاقات باعث شده زندگی مردم خوزستان دستخوش آسیب‌های فراوانی شود؛ آسیب‌هایی که خود را در اعتراضات چند روز اخیر مردم این استان نشان داده است. مردم از نبود آب شرب استاندارد در برخی مناطق و مخصوصا نبود آب برای کشاورزی و سیراب کردن دام‌هایشان گلایه‌مندند؛ گلایه‌های به حقی بر اساس تاکید رهبر انقلاب که هر چه سریع تر باید برطرف شود. در گفت‌وگو با «محمود صادقی» نماینده مجلس دهم و استاد دانشگاه تربیت مدرس، اعتراضات مردم خوزستان را مورد بررسی قرار دادیم.

مسئولان بابت کاستی‌ها از مردم خوزستان عذرخواهی کنند

صادقی در مورد اعتراضات چند روز اخیر مردم خوزستان به کمبود آب در این استان، گفت: اعتراض حق مردم خوزستان است. ما این امر را باید به عنوان یک حق برای مردم خوزستان و همه کشور به رسمیت بشناسیم. حق اعتراض در اصول مختلف قانونی اساسی از جمله اصل ۲۷ به رسمیت شناخته شده است. در این اصل برگزاری گردهمایی ها و تجمعات بدون حمل سلاح مجاز شمرده شده است. بنابراین نه تنها مردم خوزستان بلکه مردم کل کشور حق اعتراض و انتقاد دارند.

این امر هم حق مردم است و نباید به خاطر به رسمیت شناختن این حق بر مردم منت بگذاریم. علاوه بر قبول کردن حق اعتراض مردم مجموعه مسئولان کشور با هر نوع نگاه سیاسی مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند و از مردم خوزستان بابت کاستی ها عذر خواهی کنند. مجموعه دولت های بعد از انقلاب خدماتی برای مردم داشتند و در مقابل کاستی ها و تصمیمات اشتباهی هم گرفتند که باید در قبال تصمیمات خود پاسخگو باشند.

خوزستان در نتیجه توسعه نامتوازن دچار مشکلات فعلی شده است

صادقی در مورد چرایی مشکلات به وجود آمده در استان خوزستان هم گفت: مسئله خوزستان قصه پردرد و دراز مدتی دارد که مجموعه مسئولان طی دهه های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب رقم زده اند؛ استانی که بخش عمده هزینه‌های کشور از آن تامین می‌شود و منابع اصلی درآمدی کشور در آن واقع شده نباید دچار این مشکلات می‌شد. نه تنها دچار این مشکلات شده بلکه آن طور که شایسته این استان بوده هم توسعه پیدا نکرده است.

وی با بیان این نکته که اگر توسعه‌ای هم اتفاق افتاده توسعه ناپایدار و نامتوازن بوده، افزود: بعد از۳۰ سال از پایان جنگ، در شهرهای مرزی خوزستان همانند خرمشهر و آبادن آثار جنگ هنوز مشهود است و زیرساخت ها به درستی بازسازی نشده است. از لحاظ صنعتی هم واحدهای صنعتی ساخته شده هم در خدمت توسعه استان نیستند؛ به عنوان مثال با میزان بهره وری و اشتغال زایی پایین کار می کنند و اشتغال ایجاد شده هم به نیروی غیر بومی اختصاص پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این نکته که استان خوزستان نباید مشکل کم آبی داشته باشد، گفت: استان خوزستان از سده‌های گذشته دارای رودخانه‌های بزرگ و قدیمی بوده که با اجرای طرح‌های اشتباه و با صرف نگاه مهندسی آب بخش زیادی از این رودخانه‌ها خشک شدند. اگر به الزامات محیط زیستی در طرح‌های سد سازی و اقدامات دیگر در حوزه آب توجه می‌شد این اتفاقات نمی افتاد. متاسفانه با اقدامات غلط اکوسیستم منطقه را به هم زدیم.

وی افزود: این اتفاقات به دلیل تصرفات غیرکارشناسی و در برخی مواقع سودجویانه انجام شد. که آسیب های فراوانی از جمله مسئله ریزگردها و کم آبی را در دامان مردم خوزستان گذاشت. از طرف دیگر امسال کشور با خشکسالی کم سابقه هم مواجه بود که این خشکسالی باعث شد ناکارآمدی های چندین دهه ای ظهور و بروز پیدا کند. در حال حاضر برای حل مشکلات استان در قدم اول باید از اقدامات نمایشی و پوپولیستی پرهیز شود و در مرتبه بعدی صرفا با اقدامات کارشناسی مسئولان امر حرکت کرده و مشکل را حل کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.