بیانیه سینماگران به طرح جنجالی مجلس

طبق خبر رسیده از جامعه‌ صنفی تهیه‌کنندگان، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«در شرایطی که تورم افسارگسیخته معیشت مردم، کرونای جهش‌یافته سلامت مردم و بی‌آبی جان مردم و محیط زیست کشور را نشانه رفته، نمایندگانی که مشخص نیست چه نسبتی با این مردم و جغرافیای این سرزمین دارند، طرحی غیرکارشناسی، غیراصولی و دارای اشکالات عدیده فراوان را در جلسه‌ای غیرعلنی به اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع دادند تا عواقب اجرایی شدن چنین طرحی همانند مفاد آن ابهام‌برانگیز و قابل تفسیر به آرای شخصی باشد. جمهوری اسلامی با شعار "استقلال" و "آزادی" روی کار آمده و اکنون شاهد هستیم که خواص بی‌بصیرت پس از "استقلال"، اصل "آزادی" را نیز با این طرح جاهلانه زیرپا گذاشتند.

این اولین‌باری نیست که ممنوعیت استفاده از تکنولوژی روز دنیا به تصویب می‌رسد. یک زمان ویدیو و زمانی دیگر ماهواره و حالا نوبت به اینترنت رسیده است. در نگاه نخست شاید به نظر برسد که ذهن این نمایندگان به ظاهر انقلابی از سال ۵۷ جلوتر نیامده باشد. اما اگر شعارهای روزهای آغازین انقلاب را مرور کنیم متوجه می‌شویم که عمل، ادعا و طرح‌های این نمایندگان نه تنها با انقلاب سنخیتی ندارد بلکه در تقابل کامل با آن است. اسلاف این نمایندگان متحجر در مقطعی ویدیو را ممنوع کردند و در مقطعی دیگر ماهواره را. نتیجه، گسترش ویدیو و ماهواره در سراسر ایران بود و این‌که با هیچ قانون و مصوبه‌ای نمی‌توان در برابر تکنولوژی ایستاد.

سوال دیگری که ذهن بسیاری از متفکران را به خود مشغول کرده این است که این نمایندگان از کجا به مجلس راه یافته‌اند؟ آیا واقعا در ایران و میان مردم زندگی می‌کنند؟ آیا از مشکلات و مصائب متعددی که طی سالیان اخیر بر اثر بی‌تدبیری و فساد اقتصادی بر مردم تحمیل شده اطلاعی دارند؟ چرا هیچ مصوبه‌ای برای مبارزه با فساد اقتصادی، برخورد با بدهکاران بزرگ بانکی و ... تصویب نمی‌کنند؟ یا این‌که گمان می‌کنند با مسدودسازی اینترنت جهانی می‌توانند بر ناکارآمدی و فساد مدیریتی بی‌حدوحصر سرپوش بگذارند؟ آیا فکر می‌کنند اجرایی شدن طرح صیانت می‌تواند سفره‌های خالی مردم را رنگین و وضعیت معیشتی آن‌ها را بهتر کند؟ آیا مشکلاتی از قبیل بیکاری، بی‌آبی، کمبود برق و ... که همگی ناشی از بی‌تدبیری خواص بی‌بصیرت بوده با طرح صیانت حل می‌شود؟

اگر پای صحبت اهل فن و کارشناسان حوزه فضای مجازی بنشینید، با استدلال‌های علمی به شما اثبات می‌کنند که طراحان این طرح - یا بهتر است بگوییم توطئه‌گران علیه اصل "آزادی" در جمهوری اسلامی - آشنایی چندانی با فضای مجازی نداشته‌اند. برخی از مفاد این طرح قابلیت اجرایی ندارند و همچنین موارد پرتناقض و قابل تفسیر به رای فراوانی در این طرح نابخردانه به چشم می‌خورد.

روزهایی که خشم مردم به خاطر بی‌تدبیری‌های برخی مسئولین به جوش آمده، اجرایی شدن طرحی که جامعه ایرانی را از ارتباط با جامعه بین‌الملل یا انتقال اندیشه‌ها و دیدگاه‌هایش به جامعه جهانی محروم کند، هزاران کسب‌وکار اینترنتی را تعطیل کند و اپلیکیشن‌ها و منابع آموزشی معتبر خارجی را از دسترس ایرانیان مستعد خارج کند، ممکن است به خروشی ویرانگر منجر شود که پیامدهای شومی را هم برای ملت و هم برای نظام به دنبال داشته باشد.

همان‌طور که گفتیم، این طرح نابخردانه توطئه‌ای علیه اصل آزادی در جمهوری اسلامی است. اجرایی شدن این طرح هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ اقتصادی ضربه مهلکی به کشور و نظام وارد می‌کند. اگر اسرائیل و آمریکا و عربستان سعودی بهترین متفکران دنیا را با صرف میلیون‌ها دلار گردهم می‌آوردند تا طرحی را برای توطئه علیه جمهوری اسلامی و برانگیختن خشم مردم تدوین کنند، این طرح به لحاظ امکان اجرا و موفقیت هرگز به گرد پای طرح صیانت نمی‌رسید. همین حاکی از بی‌بصیرتی و ساده‌لوحی نمایندگانی است که در نهایت بی‌خردی این طرح را به اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع دادند.

مجلس سابقه تصویب طرح‌های ضدمردمی را در کارنامه خود دارد که نمونه بارز آن مصوبه ماده ۸ بیمه بود که به سود شرکت‌های بیمه و به زیان مردم تمام شد. نمونه دیگر اخذ مالیات از هنرمندانی بود که بالای ۲۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارند در حالی که با توجه به تورم شدید و حداقل نرخ دستمزدها، این میزان درآمد سالانه به سختی کفاف زندگی را می‌دهد چه رسد به این‌که بخشی از آن بابت مالیات کسر شود. با حضور مشاور فرهنگی در کنار رییس مجلس، تصور می‌شد که جلو مصوبات ضدفرهنگی گرفته شود ولی جالب است که در دوران فعالیت ایشان ضدفرهنگی و ضدمردمی‌ترین طرح تاریخ مجلس به تصویب می‌رسد و عدم اعتراض ایشان حتی در شبکه‌های مجازی این شائبه را ایجاد می‌کند که مشاور فرهنگی نیز در میان طراحان این طرح ضدفرهنگی حضور دارد. لازم به یادآوری است که اواخر سال گذشته عده‌ای از نمایندگان با همراهی ایشان طرحی را تصویب کردند که به موجب آن نمایش خانگی از وزارت ارشاد به صداسیما منتقل شد. این کار ضمن فشل کردن وزارت ارشاد و تضعیف بخش فرهنگی دولت بعدی، سازمان جدیدی را نیز به فهرست طویل سازمان‌های بودجه‌خوار کشور اضافه کرد که با توجه به کسری بودجه امسال، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی مصداق بارز بی‌تدبیری است. گذشته از آن، ساترا با برون‌سپاری ممیزی به شرکت‌های خصوصی شرایط بسیار سختی را بر تهیه‌کنندگان بخش خصوصی تحمیل کرده است. نمایندگان موافق این طرح‌های ضدفرهنگی و ضدمردمی و همچنین مشاور فرهنگی رییس مجلس باید بابت این بی‌تدبیری‌ها و لطماتی که به ملت و نظام وارد کرده‌اند پاسخگو باشند.

سینماگران به عنوان مشاهده‌گران دقیق وضعیت جامعه از نمایندگان موافق این طرح می‌پرسند که چطور در شرایطی که بحران‌های متعدد اقتصادی و اقلیمی شرایط را برای زندگی در ایران بسیار دشوار کرده، شما راه‌حل برون‌رفت از این بحران‌ها را مسدودسازی اینترنت جهانی تشخیص داده‌اید؟ آیا به نرخ بالای بیکاری در جامعه نگاه کرده‌اید؟ آیا ذهن بسته شما می‌تواند درک کند که با اجرایی شدن این طرح میلیون‌ها نفر به تعداد بیکاران کشور اضافه می‌شود و همین بر وخامت اوضاع بحرانی کشور خواهد افزود؟ این طرح شما توطئه علیه ملت و جمهوریت نظام است. لذا به شما نمایندگان ناکاربلد و غیرمتخصص که با حداقل آرای ممکن به مجلس راه یافته‌اید هشدار جدی می‌دهیم که از دشمنی با ملت دست بردارید و بکوشید برای جبران عدم محبوبیت خود، طرح‌های عاجل و راهگشا برای حل مشکلات کمبود آب و برق، مقابله با تورم افسارگسیخته، و بهبود وضعیت معیشت مردم تصویب کنید.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.