میزان موالید طی سه سال اخیر چقدر کاهش پیدا کرد؟

یک پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان، در رابطه با روند کاهشی میزان تولد در سال های گذشته توضیحاتی داد.

صالح قاسمی پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان و جمعیت شناس  در رابطه با کاهش میزان تولد در سه سال گذشته اظهار کرد: ما از ۲ میلیون و دویست هزار تولد دهه ۶۰ تا سال ۹۴ روند کاهشی را کاملا داشته ایم؛ به طوری که در این سال، ۱ میلیون و پانصد و هفتاد هزار تولد داشته ایم، اما از سال ۹۴ به بعد سیر کاهش تولدها شیب بسیار تندی داشته که سقوط گونه بوده است.

وی بیان کرد: در سال ۹۵، شاهد کاهش ۴۲هزار تولد بوده ایم و سال بعد، یعنی سال ۹۶، کاهش ۴۱هزار تولد داشته ایم و در سال ۹۷، ۱۲۱هزار تولد را ازدست داده ایم و رقم کاهش تولد در سال ۹۸نیز به ۱۷۰هزار تولد رسید که کاهش عجیبی است تا جایی که فقط در یک سال، شاهد این سیر نزولی بوده ایم و سال ۹۹، دوباره بیش از ۱۰۰هزار تولد را ازدست داده ایم و به عدد ۱میلیون و نود هزار رسیدیم.

وی گفت: جمع کاهش تولد در سه سال‌۹۷ تا ۹۹، حدود ۴۰۰هزار بود و این کاهش حدود ۳۰درصدی تولدها است که این موضوع بسیار نگران کننده است.

قاسمی در خصوص روند تعداد تولدها از سال ۹۴ تا ۹۹ گفت: رقم تولد در سال ۹۴، ۱میلیون و ۵۷۰ هزار نفر بود که این تعداد در سال ۹۵، به ۱میلیون و ۵۲۸هزار نفر کاهش پیدا کرد و در سال ۹۶ و ۹۷، تعداد تولدهای کشور به ترتیب، به ۱میلیون و ۴۸۷هزار و ۱میلیون و ۳۶۶ هزار نفر رسید. این در حالی است که کاهش روند تولد در کشور، به طوری پیش رفت که رقم تعداد تولد در دو سال گذشته، یعنی در سال ۹۸ و ۹۹ به ۱میلیون و ۱۹۶ هزار و همچنین به ۱میلیون و ۹۰ هزار رسید که یک زنگ خطر جدی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.