پیشنهادهای ۲ چهره اصلاح طلب به ابراهیم رئیسی

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با اشاره به تخصص های این انجمن سیاسی صنفی برای کمک به دولت سیزدهم، گفت: میزان تعامل احزاب و جریان های سیاسی با دولت بعدی بستگی به نوع رفتار و واکنش دولت دارد که چه میزان از پیشنهادات استقبال کنند.

محمود صادقی ، درباره  لزوم تعامل جریان های سیاسی با دولت سیزدهم برای حل مشکلات کشور  اظهار کرد: هنوز خیلی چشم انداز روشنی از تعامل با دولت سیزدهم ایجاد نشده است و ما در انجمن اسلامی مدرسین هم در این زمینه بحثی نداشته ایم.

 وی ادامه داد: از طرف دفتر آقای رئیسی و اژه ای تماس هایی با من و تعدادی از فعالان سیاسی گرفته شده است تا ما پیشنهادات، انتقادات، یا تذکرات خود را ارائه کنیم. من معتقدم تعامل با دولت بستگی دارد که چقدر توجه به این پیشنهادات جدی باشد و چقدر به آنها ترتیب اثر داده شود. در واقع رفتار خود رئیسی تاثیرگذار است که به چه میزان به این پیشنهادات توجه کند.

این فعال سیاسی  در پاسخ به این پرسش که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه چه توانایی هایی برای کمک به دولت سیزدهم دارد، تصریح کرد: من از موضع دبیر کلی نمی توانم صحبت کنم چون هنوز این مباحث در انجمن اسلامی بحث نشده و مدیریت انجمن دموکراتیک بوده و شخصی نیست. با این حال ظرفیت های انجمن اسلامی مشخص است. انجمن اسلامی یک تشکل سیاسی ، صنفی و دانشگاهی است و ظرفیت های تخصصی بالایی دارد. اخیرا هم در دانشگاه چمران اهواز وبیناری درباره مسائل آب خوزستان باحضور ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاه برگزار کردیم که پیشنهادات خوبی آنجا ارائه شد.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: ما در اکثر دانشگاه ها واحد داشته و اعضای انجمن اسلامی هم ظرفیت های تخصصی بالایی دارند اما همان طور که اشاره کردم، میزان تعامل با دولت بستگی به نوع رفتار و واکنش آنها دارد که چه میزان از پیشنهادات استقبال کنند.

رئیسی باید سعی کند یک دولت آشتی ملی تشکیل دهد

به گزارش  ایسنا، محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این خصوص اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش‌های دولت آقای رئیسی این است که تصور کند با یکدست‌سازی نظام مشکلات کشور کاهش پیدا می‌کند. تنها بخشی از مشکلات داخل کشور مربوط به رقابت‌های درونی و ناهماهنگی‌ها بوده است و باز هم خواهد بود. اگرچه در سطح جلوه نکند ولی در عمق این اختلافات وجود خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز عقیده کرد: بحث بعدی چالش‌ها پیش روی دولت‌، چالش‌های اقتصادی خواهد بود که تاکنون منابع اقتصادی لازم برای عبور از این مشکلات و بحران‌های اقتصادی در اختیار دولت‌ها نبوده و الان هم نیست‌.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دولت به عنوان مقصر مشکلات اقتصادی مطرح می‌شده است، بیان کرد: این امر بزرگترین چالشی است که دولت بعدی نیز با آن روبه‌رو است‌ که دولت قبل را مسئول ناکارآمدی‌ها جلوه‌ می‌دادند. مشخص نیست که از حالا به بعد چه کسی را می‌خواهند مسئول این ناکارآمدی‌ها جلوه دهند. یا باید بگویند کمبود سرمایه یا ناهماهنگی‌های داخلی که هرکدام را به عنوان علت بیان کنند، اولین مخالفین این گفتمان‌ها خودشان بوده‌اند.

جوادی حصار اضافه کرد: اگر دولت بعدی به سمت حل بحران‌های بین‌المللی، احیای برجام و مذاکره برای لغو تحریم‌های آمریکا برود، این سوال مطرح است که اگر مشکلات اقتصادی متوجه این موارد بود، چرا در گذشته برای حل این مشکلات هیچ تلاشی صورت نمی‌گرفت؟ و اگر دولت می‌خواست گامی در این رابطه بردارد بیشترین مخالفت‌ها از سمت همین افراد بود و مشکلات را گردن ناکارآمدی‌های دولت می‌انداختند.

وی رقابت‌های درون مجموعه‌ اصولگرایان را از مهمترین مشکلات پیش روی دولت بعدی دانست و افزود: اصولگرایان تحت عنوان مخالفت با جریان اصلاحات به صورت مقطعی متحد می‌شوند، ولی زمانی که این موانع از سر آن‌ها برداشته شود، قطعا مشکلاتشان بروز خواهد کرد. چنانچه در دوره آقای احمدی‌نژاد نیز این مشکلات بروز کرد. در این دوره نیز گفته می‌شد با یکدست سازی کشور مشکلات را در کشور از سر راه برمی‌داریم  ولی این اتفاق نیفتاد و مشکلات مضاعف شد.

پیشنهادات ۲ اصلاح طلب به ابراهیم رئیسی

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ابراز عقیده کرد: احتمال بروز مجدد این اختلافات وجود دارد چون از حالا به بعد اصولگرایان دیگر مانعی به اسم اصلاح‌طلبان را بر سر راه خود نمی‌بینند و احتمالا بر سر تقسیم مسئولیت‌ها با یکدیگر اختلافات جدی پیدا خواهند کرد.

جوادی حصار در رابطه با تشکیل کابینه کارآمد توسط دولت سیزدهم اظهار کرد: اگر دولت بعدی بخواهد یک دولت کارآمد را تشکیل دهد، باید سعی کند یک دولت آشتی ملی تشکیل دهد. دولت آشتی ملی دولتی است که همه جریان‌های سیاسی کشور را به خود جذب کند و از تمام دلخوری‌ها و مشکلات گذشته بگذرد و با یک گشایش عمومی در کشور راه را برای همکاری و همراهی ملی باز کند.

وی ادامه داد: برای تشکیل دولت آشتی ملی باید اقداماتی چون عفو عمومی برای زندانیان سیاسی، عفو عمومی برای مهاجران کشور به جز کسانی که دستشان به خون مردم آلوده است، دعوت از منتقدان سیاسی، حتی منتقدین ایرانی ساکن خارج از کشور به منظور همفکری برای حل مشکلات صورت گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.