خبر مهم یک نماینده درباره مذاکرات هسته ای در دولت جدید

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس، گفت: مذاکرات وین پس از استقرار رسمی دولت جدید ایران ادامه خواهد داشت، اما چارچوب سیاست‌هایی که پیش از این برای مذاکرات در نظر گرفته شده بود، تغییر نمی‌کند.

«ابوالفضل عمویی»  گفت: ۶ دور مذاکرات برای احیای برجام براساس سیاست‌های قطعی رهبر معظم انقلاب، ازجمله لغو همه تحریم‌ها، راستی آزمایی تحریم‌ها به صورت موثر و اقدام ایران پس از اقدام طرف مقابل برگزار شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روند مذاکرات زودتر می‌توانست به نتیجه برسد، گفت: دلیل تاخیر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، رویکرد طرف آمریکایی بود که آنچه را که در کلام بیان می‌کرد باید در متن مذاکرات هم لحاظ کند ولی برای انجام این اقدام خودداری می‌کرد.

عمویی ادامه داد: مقام‌های آمریکایی بارها به این موضوع اذعان کردند که سیاست فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده است ولی در عین حال بر حفظ تحریم‌ها اصرار کرده و حتی تلاش می‌کنند موضوعات دیگری را به مذاکره اضافه کنند.

وی اضافه کرد: طرف آمریکایی با اتخاذ مواضع نادرست و غلط روند مذاکرات را طولانی کرد تا اینکه این مذاکرات با تغییر دولت در ایران همزمان شد.

خبر مهم یک نماینده درباره مذاکرات هسته ای در دولت رئیسی

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: از سوی دیگر یکی از خواسته‌هایی جمهوری اسلامی در مذاکرات، عدم تکرار دوباره خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای بود اما طرف آمریکایی حاضر نشد تضمین واقعی در این زمینه بدهد.

عمویی، رویکرد غیرقانونی و یکجانبه آمریکا برای خروج از برجام را خلاف قطعنامه شورای امنیت عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از تکرار این خروج یکجانبه، جمهوری اسلامی ایران پافشاری می‌کند درصورتی که آمریکا مایل به بازگشت به برجام است باید در مجموعه ۵+۱ بماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عدم ارائه تضمین از سوی آمریکا را از چالش‌های مهم مذاکرات وین برشمرد و گفت: اعتمادی به نیت آمریکایی‌ها برای بازگشت به توافق برجام وجود ندارد و مشخص نیست که آیا طرف آمریکایی می‌خواهد صرفا از ظرفیت‌های بازگشت به برجام مانند موضوع «اسنپ بک» علیه ایران استفاده کند یا قصد اجرای واقعی برجام را دارد.

عمویی درباره رویکرد دولت بایدن در مذاکرات وین گفت: آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دولت ترامپ از برجام خارج شد و سال ۲۰۲۱ در دولت جو بایدن علاقه خود را برای بازگشت به برجام اعلام کرد. اما از آنجا که آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است، شروطی برای بازگشت آمریکا به برجام در نظر گرفته شده که از طریق مذاکرات بین ایران و ۱+۴  پیگیری شده و هنوز هم این مذاکرات به پایان نرسیده است.

وی، روند مذاکرات وین را  برخلاف خواسته‌های جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که آمریکا به جای گفتمان محض، اقدام عملی انجام ندهد، نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات به نتیجه برسد.

چارچوب سیاست‌های ایران در برجام تغییر نمی‌کند

عمویی با بیان اینکه مذاکرات به دلیل انتقال دولت‌ در ایران متوقف شده است، گفت: مذاکرات پس از استقرار رسمی دولت جدید ادامه خواهد داشت اما در چارچوب سیاست‌هایی که پیش از این برای مذاکرات در نظر گرفته شده بود، ‌تغییری رخ نخواهد داد.

نماینده مردم تهران با اشاره به بررسی متن اولیه مذاکرات وین از سوی کمیته تطیبق ابراز امیدواری کرد روند مذاکرات در دولت آینده دچار تغییرات اساسی نشود.

وی اضافه کرد: دولت بعدی با تقویت اقتصاد داخلی و خنثی‌سازی تحریم‌ها حتما می‌تواند به تقویت مواضع کشور در مذاکرات وین کمک کند.

درباره منابع ایران در کره و ژاپن اتفاقی نیفتاده است

عمویی همچنین درباره موافقت آمریکا با آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و ژاپن، گفت: آنچه درباره کره و ژاپن انجام شده، اجازه انتقال پول نیست بلکه اجازه برداشت ۷۰ میلیون دلار از این منابع توسط شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: جمهوری اسلامی ایران طلب بالای ۷ میلیارد دلاری دارد و به این منابع هم دسترسی ندارد ولی طرف مقابل برای طلب ۷۰ میلیون دلاری خود به منابع دسترسی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این اقدام آمریکا برای حفظ منافع شرکت‌هایی کره ای و ژاپنی است، خاطرنشان کرد: این رفتار آمریکا نه تنها نشان دهنده حسن نیت نیست بلکه اقدامی علیه ایران تلقی می‌شود.

دولت سیزدهم با دیپلماسی سهم ایران در بازار نفت را برگرداند

به گزارش ایرنا، مصطفی نخعی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه انرژی چالش‌ها و مشکلات جدی داریم، گفت: بخش زیادی از این مشکلات به بی‌برنامگی و نداشتن استراتژی مشخص و درست در حوزه انرژی برمی‌گردد زیرا اگر ما در گذشته طبق یک برنامه جامع و استراتژیک عمل می‌کردیم قاعدتاً نباید با وضعیت بحرانی مواجه می‌شدیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه تولید گاز، با چالش افت فشار مخازن گاز مواجه هستیم. یکی از اولویت‌های دولت آینده باید حل مشکل افت فشار گاز در میادین مختلف به ویژه پارس باشد تا همچون زمستان گذشته با چالش افت فشار گاز مواجه نشویم.

خبر مهم یک نماینده درباره مذاکرات هسته ای در دولت رئیسی

نخعی با اشاره به عقب افتادن تولید برق از برنامه‌های توسعه کشور، ادامه داد: دولت جدید در حوزه تولید برق باید طبق اسناد بالادستی از جمله برنامه توسعه کشور به تکالیف قانونی عمل کند و علاوه بر آن کم‌کاری‌های گذشته را نیز جبران کند که این موضوع مستلزم توجه و تمرکز دولت بر این حوزه است زیرا جبران گذشته و انجام تکالیف حال حاضر نیازمند سرعت عمل و سرمایه گذاری جدی دولت در این حوزه است.

وی، درباره نیروی انسانی متخصص شاغل در بخش‌های مختلف وزارت نفت، گفت: نیروی انسانی وزارت نفت یک نیروی تخصصی و راهبردی برای کشور است که سالها برای آنها هزینه شده است تا به این درجه از تخصص رسیده اند و آنها نیازمند حمایت و توجه بیشتری از سوی دولت سیزدهم هستند.

این نماینده مجلس، افزایش تولید نفت و صادرات آن به بازارهای بین المللی را از دیگر چالش‌های دولت جدید در حوزه انرژی عنوان و خاطرنشان کرد: دولت جدید باید برای بازسازی تاسیسات و افزایش تولید نفت تلاش کند. کشورهای دیگر در نتیجه تحریم‌های ظالمانه، سهم کشورمان در بازار جهانی نفت را اشغال کرده‌اند و دولت سیزدهم باید با دیپلماسی قوی برای احیای سهم ایران در بازار جهانی نفت تلاش کند.

نیروگاه‌های حرارتی و انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه یابند

نخعی، گسترش ارتباطات و دیپلماسی با کشورهای همسایه در حوزه گاز و فرآورده‌های نفتی را یکی دیگر از اولویت‌هایی ارزیابی کرد که باید مورد توجه دولت جدید قرار گیرد و افزود: نیازمند افزایش تعاملات با کشورهای عضو اوپک و خریداران سابق نفت کشورمان هستیم. علاوه بر تلاش برای احیای روابط با خریداران سابق نفت کشورمان باید برای پیدا کردن بازارها و مشتریان جدید نیز تلاش کنیم. بازپس گیری سهم ایران در بازار جهانی نفت نیازمند یک برنامه راهبردی و دیپلماسی هوشمندانه است.

وی، خشکسالی اخیر و کمبود آب و برق در برخی نقاط کشور را یادآور شد و گفت: خشکسالی ممکن است تا سال‌های آینده ادامه یابد و موجب کاهش ظرفیت تولید برق نیروگاههای برق‌آبی کشور شود. بنابراین وزیر نیروی دولت سیزدهم باید برای جبران کمبودها در این حوزه تلاش کند. لازم است دولت جدید روی افزایش ظرفیت تولید برق کشور در حوزه نیروگاه‌های حرارتی و انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کند.

نخعی با بیان اینکه ما در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از برنامه کلان توسعه کشور عقب هستیم، گفت: در سال‌های گذشته، ما براساس برنامه عمل نکردیم و عقب‌ماندگی‌های زیادی در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر داریم که باید در اولویت برنامه‌های دولت جدید قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس،  تامین و مدیریت منابع آب را از اولویت‌های وزیر نیروی کابینه سیزدهم دانست و افزود: ساختارهای موجود در وزارت نفت و نیرو نیازمند اصلاح و چابک‌سازی است تا بتواند نیازمندی‌های کشور را مقابل ابرچالش‌های حوزه انرژی کشور در سال‌های خشکسالی برآورده کنند.

وی از دولت جدید خواست موضوع تامین آب و برق کشور در سال‌های آینده را جدی بگیرد و خاطرنشان کرد: اجازه ندهیم این چالش‌ها عمیق، به مشکلی مزمن برای کشور تبدیل شود و در این راستا توجه به ساختارها و اصلاح حکمرانی کلان حوزه انرژی کشور ضروری است.

تحقیق و تفحص از وزارت نفت هنوز قطعی نیست

نخعی با اشاره به تصویب تقاضای طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در کمیسیون انرژی گفت: اعضای کمیسیون کلیات تحقیق و تفحص را تصویب کردند اما این موضوع به معنای شروع تحقیق و تفحص و قطعی بودن آن نیست. طبق آیین نامه، گزارش کمیسیون انرژی باید به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شود و رای بیاورد و در صورت رای آوردن، مجددا به کمیسیون انرژی ارجاع داده خواهد شد تا کمیسیون اعضای کمیته تحقیق و تفحص را مشخص کند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاخیر در بهره برداری از فازهای مشترک نفت و گاز کشور با کشورهای همسایه را از جمله مواردی عنوان کرد که نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره آن ابهاماتی را مطرح کردند و افزود: قاچاق فرآورده‌های نفتی و کمرنگ کردن استفاده از کارت سوخت در کشور از دیگر مواردی است که نمایندگان نسبت به آن اعتراض و ابهام داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.