در جلسه جنجالی مجلس علیه اینترنت چه گذشت؟

جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در نخستین هفته مردادماه سال جاری تحت الشعاع بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی بود. این طرح طی هفته‌های اخیر حواشی زیادی پیرامون این طرح در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور ایجاد کرد.طبق روال مرسوم طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار قرار می‌گیرند به نوبت در جلسات علنی بررسی می شوند. طرح صیانت در سه جلسه علنی مجلس در این هفته در دستور کار قرار داشت اما در نهایت روز چهارشنبه نمایندگان بررسی این طرح را با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون مشترک سپردند.

دستور کار مهم و اصلی روز یکشنبه مجلس طرح الزام دستگاه های اجرایی برای پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان بود که نمایندگان مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند.

بر اساس این طرح دستگاه‌های اجرایی ملزم شدند تا حداکثر یک ماه پاسخ به تذکر نماینده مجلس را منعکس و در سامانه ثبت نمایند. هیات رییسه مجلس هم موظف شد تذکرات نمایندگان را به همراه پاسخ آن با رعایت طبقه بندی مکاتبات در سامانه رسمی مجلس شورای اسلامی برای عموم منتشر کند و به اطلاع تذکر دهنده برساند.

 آخرین کارت زرد مجلس یازدهم به رحمانی فضلی تعلق گرفت

روز سه شنبه مجلسی‌ها میزبان «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور بودند. رحمانی فضلی برای پاسخگویی به سوال مجتبی یوسفی نماینده اهواز درباره عدم نظارت بر شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به سوالات وی پاسخ داد. نمایندگان پس از استماع سخنان وزیر کشور درباره علت عدم نظارت بر عملکرد شهرداری ها و عدم اجرای مفاد قانون شرایط انتخاب شهرداران از اظهارات وی قانع نشدند و بدین ترتیب رحمانی فضلی آخرین وزیر دولت دوازدهم بود که در جلسه علنی به سوالات نمایندگان پاسخ داد و قانع نشدن نمایندگان با دریافت کارت زرد از سوی آنها بدرقه شد.

 دستور کار دیگر روز سه شنبه نمایندگان برگزاری مراسم تحلیف ۶ نماینده راه یافته به مجلس در انتخابات میاندوره ای بود.ابراهیم نجفی منتخب مردم آستانه اشرفیه، ولی‌الله بیاتی منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان، سیدناصر حسینی‌پور منتخب مردم گچساران، فتح‌الله توسلی منتخب مردم بهار و کبودر آهنگ، اسماعیل کوثری منتخب مردم تهران و سیدمرتضی حسینی منتخب مردم میانه در انتخابات میاندوره ای مجلس با حضور در جایگاه هیات رییسه مراسم تحلیف را به جا آوردند و سوگند یاد کردند.

دیدار مجلسی‌ها با رییس جمهوری منتخب

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر روز سه شنبه در ساختمان قدیم مجلس با حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی دیدار کردند.در این نشست که با حضور بیش از ۲۰۰ نماینده برگزار شد، ۱۶ نفر از نمایندگان به تشریح اولویت های تخصصی کشور  و ارائه راهکارهای پیشنهادی کمیسیون‌های خود در پیشبرد برنامه‌های دولت سیزدهم پرداختند. حجت الاسلام و المسلمین  رئیسی در این نشست تاکید کرد من به آینده کشور بسیار امیدوارم و اطمینان دارم به واسطه داشتن سرمایه عظیم مردمی و تکیه بر توان داخلی وضعیت به نفع زندگی مردم تغییر می‌کند.

این وزیر روحانی آخرین کارت زرد مجلس را گرفت /جزئیاتی از جلسه جنجالی پارلمان علیه اینترنت و فضای مجازی

رایزنی‌های قالیباف در دمشق

خبر مهم دیگر مرتبط با پارلمان سفر محمد باقر قالیباف به سوریه بود. رییس مجلس عصر روز سه شنبه با هدف دیدار و تبادل نظر با مقامات سوری، رفع موانع تجاری و حل مشکلات تجار و بازرگانان برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی عازم دمشق شد. ‌وی در فرودگاه مهرآباد هدف خود از این سفر را پیگیری توافق‌های اقتصادی میان ایران و سوریه و گشایش مسیرهای جدیدی برای تجار و صنایع ایرانی عنوان کرد.

 جلسه روز چهارشنبه با ریاست علی نیکزاد ثمرین نایب رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. وی با اشاره به مشکلات بحران آب در خوزستان  با انتقاد ازکم کاری‌های گذشته از مسوولان خواست در قبال مساله خوزستان جبران کنند.

روز چهارشنبه بالاخره نوبت رسیدگی طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی فرا رسید. در این روز نمایندگان ابتدا در جلسه ای غیر علنی درباره نحوه بررسی این طرح شور کردند و در ادامه در جلسه علنی بررسی آن را بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیونهای تخصصی ارجاع دادند.

 بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

طی هفته‌های اخیر بسیاری از کارشناسان نسبت به تبعات و پیامدهای تصویب این طرح بویژه در زمینه محدود کردن فضای کسب و کار هشدار داده بودند. اما در نهایت بررسی این طرح  در کمیسیون مشترک با ۱۲۱ رای موافق به تصویب نمایندگان رسید.

 موافقان و مخالفان طرح صیانت چه گفتند؟

 در این نشست نماینده مردم تالش و رضوان‌شهر، نماینده مردم مهاباد به عنوان مخالفان  و رضا تقی پور و علی یزدی‌خواه نمایندگان مردم تهران و ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد به عنوان موافقین این طرح به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

حسن محمدیاری نماینده تالش در مخالف با این طرح با بیان اینکه مردم بهترین تمیز دهندگان در استفاده از فضای مجازی هستند، گفت: اگر فضا را ببندیم مردم‌ آسیب می‌بینند و دود این طرح به چشم مردم و دولت رییسی می‌رود. جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد هم در مخالفت با واگذاری این طرح به کمیسیون مشترک گفت: در شرایطی که مردم با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند چه ضرورتی دارد که طرحی برای محدودسازی فضای مجازی تعبیه شود. به گفته محمود زاده خود کمیسیون فرهنگی هنوز به چارچوب فکری دقیقی در این خصوص دست نیافته است  و اجرای آن کسب و کار مردم را تعطیل می‌کند.

این در حالی است که ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در موافقت با این طرح گفت: بررسی این طرح در کمیسیون تخصصی و مشترک موجب خواهد شد کارشناسان و نمایندگان متخصص در این زمینه در کمیسیون مشترک حضور یافته و به صورت دقیق و کارشناسی طرح فوق را بررسی کنند.اگر نمایندگان با بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ موافقت نکنند قانون دائمی در این خصوص تصویب می‌شود.

یزدی خواه از دیگر موافقان این طرح گفت: بررسی این طرح سه ماه از وقت صحن علنی مجلس را می‌گیرد. بنابراین تقاضای ما این است که در کمیسیون مشترک مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه ما شاهد ولنگاری در فضای مجازی هستیم و برای مقابله با این وضعیت و همچنین حمایت از جوانان، نیاز به این طرح داریم و ما باید خودمان یک پلتفرم داخلی طراحی و حتی آن را به سایر کشورها صادر کنیم.

رضا تقی پور  عضو کمیسیون صنایع و وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات که از طراحان این طرح است،‌ گفت: طرح صیانت از فضای مجازی در واقع آغاز قانونمند شدن فضای مجازی برای حمایت از کاربران است، صاحبان پلتفرم‌ها و اپراتورها و کسانی که دوست ندارند فضای مجازی قانونمند باشد، با این طرح مخالف هستند.

 وی گفت: پلتفرم‌های خارجی درآمد بالایی از کشور ما دارند و هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و چون قانونی در این زمینه وجود ندارد، نمی‌توانیم این پلتفرم‌ها را وادار به پرداخت مالیات کنیم.

 نمایندگان هفته پیش رو به دلیل برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب جلسه علنی نخواهند داشت. قرار است مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی  عصر روز پنج شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود به گفته دهنوی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نمایندگان ۵۰ کشور در این مراسم حضور خواهند داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.