در دیدار قالیباف با همتای سوری اش چه گذشت؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با «حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه، با اشاره به ارتباطات پایدار و روابط همه‌جانبه ایران و سوریه تأکید کرد: ارتباطات و روابط بین دو کشور به خصوص در حوزه مسائل سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با گذشت زمان بیشتر شده است.

 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین علت انسجام و تحکیم روابط دو کشور این است که ایران و سوریه در خط مقدم دفاع از عزت و امنیت امت اسلامی قرار گرفته‌اند، تأکید کرد: جامعه اسلامی امروز دشمنان مشترکی دارد که اسرائیل و آمریکا در رأس آن هستند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه دشمنان در دهه‌های گذشته هر چه تلاش کردند، نتوانستند میان کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کنند، گفت: سوریه و ایران در خط مقدم مقابله با دشمنی‌ها قرار دارند، البته منکر این نیستیم که برخی کشورهای اسلامی به امت اسلامی ظلم و خیانت کردند و در کنار دشمنان اسلام و امت اسلام قرار گرفتند.

قالیباف تأکید کرد: برخی از این کشورها خیلی زود متوجه خطا و اشتباه خود شدند، اما برخی دیگر نیز هنوز متوجه این خطا نشده‌اند و در آینده حتماً متوجه خطا و خیانت خود خواهند شد.

وی با بیان اینکه مردم سوریه در انتخابات اخیر بار دیگر به بشار اسد اعتماد کردند و این یک پیروزی بزرگ برای مردم سوریه است، تأکید کرد: در شرایطی که قرار گرفته‌ایم، مهم‌ترین مسئله برای ما باید مسائل اقتصادی و ارتقاء روابط تجاری باشد، چرا که این سطح از روابط اقتصادی و تجاری برای دو کشوری که سطح بسیار بالایی در حوزه روابط سیاسی، امنیتی و نظامی قرار دارند، زیبنده نیست.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه پارلمان‌های دو کشور باید تلاش کنند تا ارتباطات اقتصادی میان ایران و سوریه بیش از گذشته فعال شود، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف سفر بنده به سوریه این است که بتوانیم به بخش خصوصی دو کشور کمک کنیم تا در حوزه‌های مختلف تجاری، صنعتی و کشاورزی بتوانند به مراودات اقتصادی و تجاری بین ایران و سوریه بپردازند.

قالیباف با تأکید مجدد بر اینکه این سطح از مبادلات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست، تأکید کرد: وظیفه ما در پارلمان‌های دو کشور، ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و آماده‌سازی مسیر رشد روابط تجاری ایران و سوریه است.

همچنین، در ابتدای این دیدار نیز «حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه ضمن خوشامدگویی به قالیباف و هیئت همراه با اشاره به روابط ریشه‌دار و مستحکم ایران و سوریه تأکید کرد: این روابط که توسط رهبران فقید دو کشور؛ آقای حافظ اسد و امام خمینی (ره) پایه گذاشته شده، هم‌اکنون در سطح بسیار بالایی قرار دارد و دو کشور هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند.

وی با بیان اینکه ارتباطات دو کشور ایران و سوریه زمانی به اوج خود رسید که خون شهدای ما با هم درآمیخت، تأکید کرد: ما به خاطر اراده‌ای که داریم بر دشمنان پیروز شدیم و امیدواریم بتوانیم در دوره جدید روابط اقتصادی و تجاری تهران و دمشق را ارتقاء دهیم تا در دوره بازسازی سوریه نیز بتوانیم همکاری‌های مشترک را تقویت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.