فرانسه خواستار بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای شد

وزارت امور خارجه فرانسه دوشنبه شب به وقت تهران بدون اشاره به کارشکنی‌ها و بدعهدهای دولت‌های غربی حاضر در برجام، خواستار بازگشت ایران به گفت‌وگوهای هسته‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «اگنس فاندرمول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری هفتگی  اعلام کرد: «هر چه زمان بازگشت ایران به مذاکرات طولانی‌تر شود، احتمال عدم نتیجه‌گیری توافق هسته‌ای افزایش می‌یابد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه اعلام کرد که ایران باید در اسرع وقت به مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود: «اگر ایران این مسیر را ادامه دهد، نه تنها دستیابی به توافق برای لغو تحریم‌ها به تاخیر می‌افتد، بلکه احتمال نتیجه گیری در مذاکرات وین و احیای برجام را به خطر می‌اندازد.» 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دور جدید مذاکرات در وین بارها اعلام کرده‌اند که بایستی همه تحریم‌های اعمال شده آمریکا لغو شود و پس از راستی آزمایی، ایران نیز تعهداتش را اجرایی خواهد کرد.

در همین زمینه «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهروی اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرد: مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و  با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود، زیرا برخلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.

واشنگتن اما می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز دوشنبه ضمن تکرار ادعای آمادگی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام  به صراحت گفت که کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران به طرز وحشتناکی شکست خورده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.