توافق برای خروج نظامیان آمریکا از عراق

خبرنگار شبکه المیادین گفت که «مسئولان آمریکایی اعلام کرده‌اند که بر سر خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق، توافق شده است».

وی خبر داد که بر اساس توافق بین واشنگتن و بغداد، مستشاران نظامی، با نیروهای جنگی آمریکا تعویض خواهند شد.

 به گزارش المیادین، این توافق شامل یک جدول زمانی است که به موجب آن مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

یکی از اعضای هیأت مذاکره کننده عراق که در واشنگتن حضور دارد، در این زمینه گفت که فقط نیروهای رزمی آمریکا از عراق خارج خواهند شد.

وی به شبکه خبری روسیا الیوم گفت که «حمایت هوایی [آمریکا]، اقدامات استشاری و جنگنده‌های اف-16 همچنان به قوت خود باقی خواهد بود».

این منبع تأکید کرد  که این خروج، شامل نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش نخواهد بود.

در همین ارتباط، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که در آمریکا حضور دارد، اخیرا تأکید کرد که عراق دیگر نیازی به نیروهای رزمی آمریکایی برای مقابله با داعش ندارد.

وی اما هیچ‌گونه چارچوب زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق ارائه نکرد و تنها گفت که چارچوب رسمی برای استقرار مجدد نیروهای آمریکایی به برآیند گفت‌وگوهایش با مقام‌های آمریکایی بستگی دارد.

الکاظمی در ادامه با تأکید بر لزوم همکاری آمریکا با نیروهای عراقی در بخش آموزش و جمع‌آوری اطلاعات نظامی گفت: «آن چه که از حضور ایالات متحده در عراق می‌خواهیم، حمایت از نیروهای ما در بخش آموزش و گسترش کارایی و توانمندی و در بخش همکاری امنیتی است».

پارلمان عراق دی ماه 1398 مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب کرد، ولی به خاطر فشارهای آمریکا و نیروهای وابسته به آن در عراق، هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.