گفتگوی شرمن با مقامات چینی درباره ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که شرمن در دیدار با "وانگ ایی" وزیر امور خارجه چین درباره منع گسترش سلاح های هسته ای و نگرانی های منطقه ای از جمله ایران، افغانستان، کره شمالی و میانمار بحث و گفتگو کرده است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شرمن در این دیدار در مورد طیف وسیعی از موضوعات با وزیر خارجه چین گفتگو کرده است.

بر اساس اعلم وزارت امور خارجه آمریکا، طرفین در این دیدار درباره بحران آب و هوایی و بیماری همه گیر کووید ۱۹ نیز گفتگو کرده اند.

به گفته ند پرایس، شرمن در این دیدار تاکید کرد واشنگتن از رقابت سخت بین دو کشوراستقبال می کند اما به دنبال درگیری با چین نیست.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در حساب کاربری خود نوشت که در این دیدار در مورد تعهد کشورش به رقابت سالم، حمایت از حقوق بشر، ارزش های دموکراتیک و تقویت نظم بین المللی مبتنی بر قوانین که به نفع همه ما است، صحبت کردم.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت که شرمن با وزیر خارجه چین گفت‌وگوی صریح و آشکار انجام داد و نگرانی های مربوط به حقوق بشر و پرونده‌های بازداشت شدگان آمریکایی و کانادایی در چین را مطرح کرد.

پیش از این، یک مقام ارشد آمریکایی که نامش بیان نشده بود، در آستانه سفر شرمن به تیانجین چین اعلام کرد وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به تیانجین به مقامات پکن تصریح می کند از رقابت با چین استقبال می کنیم اما میدان رقابت باید برابر باشد.

وی در نشست توجیهی با خبرنگاران آمریکایی گفته بود: ما نمی خواهیم این رقابت سخت و پایدار به درگیری تبدیل شود و موانع احتیاطی برای جلوگیری از تبدیل رقابت به درگیری باید وجود داشته  باشد. همانطور که وزیر امور خارجه گفته است روابط با چین، در جایی می تواند مبتنی بر همکاری باشد، جایی که باید رقابتی و جایی دیگر خصمانه باشد.

به نقل از تارنمای گلوبال تایمز، " وانگ یی" وزیر خارجه چین روز گذشته پیش از سفر امروز (یکشنبه )"وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا به چین خاطر نشان کرد، پکن هرگز نمی‌پذیرد که کشوری به دنبال برتری‌جویی خود در برابر دیگر کشورها باشد. چین نمی پذیرد کشوری این گونه  خود را در قبال دیگران تصور کند.
 "شیه فنگ" معاون وزیر خارجه چین روز دوشنبه در دیدار با وندی شرمن همتای آمریکایی خود در شهر تیانجین چین اعلام کرد: روابط چین و آمریکا وارد بن بست شده و با مشکلات جدی رو به رو است و علت اصلی آن این است که برخی آمریکایی ها چین را به عنوان "دشمن" تصور کرده اند.

وی افزود: از مدت ها پیش، برخی آمریکایی ها در زمینه بروز درگیری بین چین و آمریکا جوسازی کرده اند. برخی پژوهشگران در این راستا به روشنی اعلام کردند که آمریکا چین را همانند ژاپن در جنگ دوم جهانی و شوروی در دوران جنگ سرد تصور کرده و قصد دارد با متصور ساختن چین به عنوان "دشمن خیالی"، حس هدف ملی را دوباره زنده کند.

وندی شرمن که از ۱۸ ژوییه (۲۷ تیرماه) به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و مغولستان سفر کرده بود، در ادامه این سفر روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوییه (سوم و چهارم مرداد) در چین خواهد بود و ۲۷ ژوییه (پنجم مرداد) به عمان سفر خواهد کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.