جدیدترین علائم کرونای دلتا

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه علائم بالینی کرونا در جهش های مختلف خیلی بزرگ و متفاوت نبوده است، گفت: البته در نوع دلتا بروز سردرد و آبریزش بینی بارزتر است که در کووید ووهان این علامت کمتر دیده می شد. همچنین علائم گوارشی و درد معده در موتاسیون جدید بیشتر از انواع قبلی است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم افراد سالمند، چاق ، فشارخونی ها، بیماران قلبی ، دیابتی ها و بیماران مزمن کلیوی در معرض بیشتر ابتلا به کرونا هستند. اما برخلاف نوع ووهان که در افراد سالمند بیشتر دیده می شد، ویروس دلتا در سنین کمتر نیز دیده می شود و به نظر می رسد درگیری در بچه ها نیز در این نوع بیشتر است.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در خصوص اثرگذاری واکسن ها بر جهش جدید دلتا بیان داشت: به نظر می رسد هر پلتفرم واکسنی روی جهش دلتا هم اثری داشته باشد اما درصد اثرات هر واکسن خیلی متفاوت است و هنوز نمی توانیم آمار دقیقی در خصوص درصد اثرات واکسن ها بر ویروس جدید بدهیم.

وی در رابطه با درمان های خاص مربوط به جهش دلتا گفت: کووید ۱۹ دو فاز ویروسی و التهابی دارد که فاز التهابی شدیدتر است، به نظر می رسد در نوع جهش یافته دلتا  هر چه سریعتر درمان ضد ویروسی را شروع کنیم می توانیم کل بیماری را کنترل کنیم.

این فوق تخصص بیماری ریه ادامه داد: در جهش های جدید فاز التهابی زودتر شروع می شود مثلا اگر درگیری ریوی در نوع  ووهان در هفته دوم بود، در جهش دلتا لزوما در هفته دوم نیست و می تواند سه یا چهار روز بعد از شروع بیماری، فاز التهابی سریعتر و شدیدتر آغاز شود. بنابراین لزوم درمان زودتر و شدیدتر در فاز ویروسی و التهابی ویروس دلتا می تواند آمار مرگ و میر را کمتر کند.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در خصوص آخرین وضعیت اپیدمی در کووید ۱۹ استان سیستان و بلوچستان هم گفت: طی هفته اخیر از شهرستان های مختلف استان سیستان و بلوچستان بازدید داشته ام و طبق مشاهدات و گزارشات وضعیت اینجا اینطور نیست که از کنترل خارج شده باشد و مراکز درمانی خدمات خوبی به بیماران سرپایی، بستری و آی سی یو ارائه می دهند.

عابدینی اضافه کرد: اما به هر صورت در اپیدمی ها شرایط خاص می شود و چون سیستان و بلوچستان در پیک های قبلی تعداد مبتلایانش کمتر از بقیه استان ها بوده و جزء استان هایی بوده که کمتر درگیر ویروس انگلیسی در پیک چهارم شد.

وی تأکید کرد: فعلا شرایط اپیدمی در استان سیستان بلوچستان به لحاظ تخت، دارو و غیره تحت کنترل است و با امکانات استان می توانند وضعیت را مدیریت کنند.

عابدینی عنوان کرد: مثلا طبق بازدید ها و گزارشات ما، هنوز در ایرانشهر تخت خالی در بخش عادی و ویژه داریم. یا مثلا در زابل از سه بیمارستانی که وجود دارد، یک بیمارستان فقط درگیر بیماری کووید است و فعلا ظرفیت های موجود استان پاسخگوی نیازهای مردم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.