رسانه‌های صهیونیستی: عربستان فهمیده که ایران قدرت منطقه‌ای است

شبکه تلویزیونی «المیادین» به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی گفت که سعودیها فهمیده اند که رژیم صهیونیستی قدرت منطقه ای نیست بلکه این ایران است که قدرت منطقه ای است.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، رسانه های رژیم صهیونیستی تصریح کردند: عربستان درک کرده است که این ایران است که قدرت منطقه ای است و نه اسرائیل.

به ادعای رسانه های رژیم صهیونیستی، مصر و عربستان درحال برقراری روابطی پنهانی با ایران در عراق، آفریقا و عرصه دریایی هستند.

با وجود برخی اختلافات میان ایران و عربستان، مدتی است که مذاکرات بین تهران و ریاض برای بهبود مناسبات دو کشور آغاز شده است. ماه گذشته (۲۹ خرداد) «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشور که برای حضور در «مجمع دیپلماسی آنتالیا» به ترکیه سفر کرده بود با حضور در یک نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و عربستان سعودی اظهار داشت «ما تا به حال سه بار با عربستان در بغداد گفتگو کردیم. اما همه منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.»

ظریف همچنین در این نشست درباره روابط ایران با عربستان گفت: من حاضرم همین فردا به عربستان سعودی سفیر بفرستم اما به خودشان بستگی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم اختلافاتمان را با سعودی ها حل و فصل کنیم.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز اواسط تیرماه گذشته در واکنش به موضع اعلام شده از سوی «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر استقبال این کشور از گفت‌وگو با ایران، گفت: «مقامات عربستان سعودی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواضع اصولی خود، همواره خواهان حفظ صلح و امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه بوده است. ما همواره از گفت وگو برای دستیابی به نتایج ایجابی استقبال کرده و نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است».

اظهارات خطیب زاده واکنشی به موضع گیری وزیر خارجه عربستان بود که در گفت وگو با روزنامه ایتالیایی «لارپابلیکا» اعلام کرد «باب گفتگوی عربستان با ایران باز است و ریاض از آن استقبال می‌کند.» بن فرحان ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای اخیر با ایران منجر به بسته شدن صفحه اختلافات قبلی شود.

از سال ۲۰۱۶ که روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد، تهران در این پنج سال همواره تلاش کرده تا با کشورهای همجوار و منطقه روابط حسنه ای داشته باشد ولی این اراده در خاندان آل سعود به چشم نمی خورد. از نگاه ناظران چند موضوع مهم بسترساز تغییر نگرش مقامات سعودی نسبت به ایران شده است که گرفتاری ریاض در منطقه به ویژه در جنگ یمن، تغییر رویکرد کلی دولت جدید آمریکا درباره مسایل منطقه ای و همچنین گام های مذاکره کنندگان هسته ای اعضای برجام در پایتخت اتریش از آن جمله اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.