اعلام دلایل تاخیر در ورود واکسن روسی به ایران

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: در دیدارهایی که با مقامات روس داشتم اعلام کردند که به دلیل اولویت داشتن واکسیناسیون در این کشور و کمبود تولید واکسن در حال حاضر هیچ گونه ارسال واکسنی به خارج انجام نمی شود.

جلالی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:‌بر اساس همین پیگیری ها در دیداری که روز پنجشنبه با مارگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه داشتم وی اعلام کرد  که پس از بهبود روند واکسیناسیون در این کشور، روسیه  تعهدات خود برای ارسال واکسن به دیگر کشورها را ادامه خواهند داد.

جلالی خاطر نشان کرد که ایران در حال انجام فرایند تولید مشترک با کشور روسیه است و این فرایند گامی به جلو برای  جمهوری اسلامی ارزیابی می شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران پیشتر به ایرنا گفته بود: در داخل روسیه مشکلات کرونایی زیاد هست بطوری که افزون بر ۷۰۰ نفر در این کشور روزانه قربانی کرونا می شوند و این بیش از ایران است که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد است، بنابراین بیشتر تولید واکسن این کشور برای مصرف داخلی است و روسیه برای تعهدات تحویل واکسن ها روی تولید مشترک حساب باز کرده بود.

جلالی تصریح کرد: اکنون این تولید مشترک ما تحت لیسانس روسیه در حال انجام است و روسیه برای انجام تعهدات خود برای ارسال واکسن به ایران روی تولید مشترک حساب باز کرده است.

ادامه رایزنی ها برای باز شدن مرزهای روسیه به روی تجار و دانشجویان

کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه در خصوص طرح موضوع باز شدن مرزهای روسیه برروی دانشجویان و تجار ایرانی در ملاقات اخیر خود با ایگور مارگولوف معاون وزیر خارجه و عضو ستاد کرونای روسیه به نقل  از وی گفت که  برای باز شدن مرزها ما سه شاخصه داریم و  هم اکنون ایران در این سه شاخصه نمی گنجد.

جلالی به نقل از معان وزیر خارجه روسیه گفت:  که این کشور هر روز این شاخصه ها را روزآمد می کند و زمانی که ایران این شاخصه ها را داشته باشد ما طبعا مسیر را باز میکنیم.  

 سفیر ایران اظهارداشت که مارگولوف معاون وزیر خارجه روسیه در مورد باز شدن مرزها به روی دانشجویان گفته است دانشگاههای روسیه تقاضای خودشان برای حضور دانشجویان به وزارت آموزش عالی این کشور ارسال و این وزارت خانه هم درخواست ها را به ستاد مبارزه با  کرونای روسیه منتقل می نماید.

 جلالی افزود: سفارت ایران هم  در حال حاضر  رایزنی های فشرده ای را با دانشگاه های روسی در این باره انجام داده است و دانشجویان نیز میتوانند این درخواست را از طریق دانشگاههای خودشان پیگیری نمایند.  

 در دیدار معاون وزیر خارجه روسیه با سفیر ایران وی در خصوص تجار گفته است که سفارت روسیه آنهایی که ضرورت دارد را باید یادداشت بدهد و ما هم به  ستاد کرونا اعلام کنیم تا در انجا مورد بررسی قرار گیرد.

جلالی تصریح کرد: در نشست با معاون وزیرخارجه روسیه که مهم و سازنده بود با توجه به اینکه مارگولوف از اعضای ستاد کرونای روسیه است، وی متعهد شد که  در اولین حضورش در ستاد مبارزه با کرونا موضوع ورود هموطنان ایرانی را مورد بررسی جدی قرار دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در نشست با این مقام روس از وی خواستم تا موضوعات مورد بحث را با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه در میان بگذارند در همین رابطه ایشان توضیح دادند که لاوروف و نخست وزیر و سایر ارگانهای مربوطه از تعهدات داده شده آگاهی کامل دارند و به زودی به تعهدات خودت عمل خواهند نمود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.