آمریکا نیروهایش را از عراق خارج می کند؟

یک منبع عراقی در هیأت مذاکره کننده این کشور در واشنگتن به وبگاه روسیا الیوم گفت که مذاکرات همچنان بر سر خروج نیروهای آمریکایی از عراق ادامه دارد.

او بدون ذکر نام خود گفت که دولت عراق خواهان خروج نیروهای رزمی و فقط باقی ماندن مستشاران و مربیان نظامی است اما واشنگتن تمایل دارد بخشی از نیروهای نظامی رزمی‌اش نیز باقی بمانند.

به گفته وی هنوز حتی توافق ابتدایی هم در خصوص چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از عراق صورت نگرفته است.

هیأت مذاکره کننده عراقی روز سه شنبه هفته گذشته به سرپرستی «فؤاد حسین» برای برگزاری گفت و‌گوهای استراتژیک با آمریکا راهی واشنگتن شد. روز دوشنبه پیش رو نیز مصطفی الکاظمی راهی ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

هنوز موعد خروج نیروهای آمریکایی از عراق به طور رسمی اعلام نشده است، اما منابع رسانه‌ای آمریکایی روز پنج‌شنبه نوشتند که نظامیان آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی عراق را ترک خواهند کرد.

 «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز که برای حضور در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن به سر می‌برد، به صورت تلویحی از زمان خروج نیروهای رزمی آمریکایی از خاک کشورش خبر داد و گفت: «ما به طرف آمریکایی تاکید کردیم که عراق نیازی به هیچ نیروی رزمی خارجی در خاکش ندارد. روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، طعم خاصی خواهد داشت».

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.