آماده‌سازی مسجدالحرام برای پایان مراسم حج+عکس

بر همین اساس، بیش از ۱۵۰ نیروی امنیتی در ورودی‌های مسجدالحرام و مسیر تردد زائران مستقر می‌شوند و امسال برای نخستین‌بار سعودی‌ها در ایام حج تمتع از بانوان به عنوان نیروهای امنیتی هم استفاده کردند. این امر در حالی بود که پیش از این، بانوان در عربستان محدودیت‌های بسیاری داشتند و حتی در سال‌های قبل حق رأی و رانندگی هم نداشتند.

با این وجود، امسال در ایام حج حدود ۳۰ بانوی امنیتی در مسجدالحرام حضور دارد تا ضمن حفاظت از خانه خدا، بر رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی نظارت داشته باشند.

علاوه بر این، امروز در عربستان دوازدهم ذی الحجه است و زائران خود را برای پایان مناسک حج تمتع و طواف نساء آماده می‌کنند. طواف نساء هفت دور گریدن دور خانه خدا است و پس از آن نماز آن اقامه می‌شود. البته فقهای اهل سنت به جای طواف نساء، طواف وداع به جای می‌آورند. بر همین اساس، متولیان خانه خدا فضا را برای حضور حجاج و ادای سایر مناسک حج آماده کرده و اقدام به شست‌وشو و ضدعفونی مسجدالحرام کردند.

امسال حدود هزار نفر از افراد ساکن عربستان حاجی می‌شوند و با توجه به برخی محدودیت‌ها، رفتن به مدینه منوره نیز از برنامه حجاج حذف شده است. در حالی که در سال‌های قبل از کرونا زائران کشورهای اسلامی از حدود یک ماه قبل از ایام حج به سرزمین وحی اعزام می‌شدند و علاوه بر تشرف به مکه مکرمه، توفیق زیارت مسجدالنبی (ص) و مدینه منوره را هم داشتند. 

در ادامه تصاویری از شست‌وشوی مسجدالحرام را برای آمادگی مراحل پایانی حج تمتع ۱۴۴۲ مشاهده می‌کنید:

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.