در دولت رئیسی برجام و FATF تصویب می شود؟

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار و چهره اصلاح طلب، به بیان نکاتی پیرامون آینده برجام و سرنوشت پرونده های FATF در دولت سیزدهم پرداخته است. در ادامه بخشی از این گفتگو را می خوانید.

 آقای کمالی! پیش بینی شما از سرانجام  پرونده های FATF و برجام در دولت آقای رئیسی چیست؟

در رابطه با بحث FATF، یک تفاهم بین المللی صورت پذیرفته است و کشورهایی که این را نپذیرند و شفاف‌سازی اقتصادی را مورد پذیرش قرار ندهند، روابط بانکی و روابط اقتصادی‌شان در سطح بین الملل همیشه زیر سؤال و با مشکل مواجه خواهند شد. هر کشوری می تواند تا حدودی مقاومت کند و تاخیر داشته باشد، مثل تجارت جهانی که کشورهایی که دیر به تجارت جهانی پیوستند زیان بیشتری دیدند تا کسانی که زودتر توانستند خودشان را با این مقوله تطبیق دهند، اینکه کسانی دلخوش به این شدند که به تجارت جهانی نپیوستند و اقتصاد معیشتی و درون گرا را مورد توجه قرار دادند یک بحث دیگری است. 

در رابطه با بحث برجام، ایران مشکل خاصی ندارد در حقیقت بد عهدی و بد قولی از طرف آمریکا صورت گرفته است، آن چیزی که الان ایران پیگیری می کند این است که اگر قرار باشد ایران بپذیرد که آمریکا دوباره به برجام برگردد و تاکید اروپایی ها روی برجام باشد اما در مورد مسائل حقوق بشر و مسائل موشکی و مسائلی این قبیل بخواهند جداگانه تحریمهایی را برقرار کنند برای ایران فرق نمی کند که عنوان این تحریمها چه باشد، مثلا عنوان آن هسته ای باشد یا حقوق بشری باشد و یا موشکی باشد، فرقی نمی کند چون از نظر ایران تحریم، تحریم است. 

سیاست متفاوت ابراهیم رئیسی در مذاکرات برجام؟

سیاست دولت فعلی با دولت بعدی درباره تحریم ها فرقی ندارد 

ایران می خواهد بعد از اینکه این مذاکرات ادامه پیدا کرد و گفت و گوها صورت گرفت تحریمی در کار نباشد اما آنها می گویند ما تحریم‌هایی که در رابطه با مسائل هسته‌ای است را بر می داریم و بقیه تحریم‌ها به قوت خودش باقی است و این چیزی است که جمهوری اسلامی تا الان نپذیرفته است. این دولت با آن دولت هم فرقی نمی کند یعنی نه دولت آقای روحانی و نه دولت آقای رئیسی  و هیچ دولت دیگری نمی تواند در این مورد یک سیاست متفاوتی را اتخاذ کند.

 سیاستی که ایران اعلام کرده است این است که کل تحریم ها باید برداشته شود و آنها می گویند یک بخشی از تحریم ها برداشته می شود و این موضوع اختلافی است که ادامه دارد و تنها بحث برجام مطرح نیست. اروپایی ها و امریکایی ها شاید تمایل داشته باشند که به سمت و سوی برجام حرکت کنند و تحریم های خودشان را تحت عناوین دیگری اعمال کنند که ایران اینها را تا به حال نپذیرفته است.

اینکه اصولگرایان روی کار بیایند برجام و FATF تصویب می شود پیش گویی است!

* برخی قبل از انتخابات این بحث را مطرح می کردند که اگر اصولگرایان روی کار آیند برجام و FATF تصویب می شود و مخالفتهایی که در دولت آقای روحانی انجام می شد را اصولگرایان حل می کنند. با آمدن آقای رئیسی احتمال تحقق این گزاره وجود دارد؟

این به نوعی پیش بینی یا پیش گویی برمی گردد، این به شناخت ما از عملکرد کسانی که امروز مسؤلیت کار را در دست می گیرند، برمی گردد. به نظر من الان قابل پیش بینی نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد ولی مصلحت نظام ما این است که یک دوره سازندگی را آغاز کند، از تنش زدایی تبعیت کند و از هرگونه حرکتهای تند و آسیب زننده به نظام جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.