درگیری لفظی بخاطر سهم خواهی از وزیر؟

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

همزمان با تلاش رییس جمهوری و وزرا برای انتقال آرام قدرت در کشور، گروهی از مخالفان با کلید واژه زمین سوخته، بی‌توجه به تحریم های بی سابقه آمریکا علیه ملت ایران و گرفتاری‌های ناشی از شیوع کرونا، در پی تخریب دولت و فرافکنی مسئولیت‌ها و وعده‌های خود هستند که اخیرا موضوع معدن فروشی توسط دولت مطرح شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در پاسخ به این سوال برنا مبنی بر ادعا فرار مسئولان به خارج، مصرف کامل بودجه و خالی کردن خزانه و یا انجام پروژه های نیمه تمام توسط دولت و هزینه تراشی برای دولت آینده و موضوع معدن فروشی توسط دولت گفت: این امر دارای ترتیبات اداری و از وظایف وزارت صمت است. آزاد سازی معادن و فعال کردن  معادن و عدم خام فروشی در معادن از خواسته های رهبری است این موضوع  از مدت ها قبل در وزارت صمت بررسی شده و فرایند مزایده عمومی از مهرماه گذشته اغاز شد. پس از اطلاع رسانی از شبکه های مختلف مزایده عمومی اغاز شد؛ در این مزایده سه هزار متقاضی شرکت کردند.

او ادامه داد: شیوه بیان در این خصوص در سایر قوا مناسب تر می توانست صورت بگیرد که موجب نگرانی نشود. نقدی بر این شیوه بیان و تصمیم گیری دارم. مزایده و واگذاری محدوه های معدنی جزو تکالیف قانونی صمت است و فرایند تخصصی و کارشناسی خود را طی کرده است. اطلاع رسانی برای واگذاری از طریق رسانه ملی و مطبوعات در سطوح استانی انجام شده است و امکان هیچ رانتی وجود ندارد این وزارت خانه هیچ دخل تصرفی در ثبت و اجرای این مزایده ها نداشته است. در مزایده معدن هیچ معدنی به فروش نرسیده است و هیچ پولی رد و بدل نشده است. صرفا یک ضمانت نامه جهت شرکت در مزایده از متقاضی دریافت شده و حقوق دولتی اجرای این طرح پس از بهره‌برداری و استخراج در دولت بعد به حساب خزانه واریز می شود و در حقیقت اجرای طرح آزادسازی محدوده ها و معادن غیرفعال کشور ریل گذاری بخش معدن برای دولت آینده است و آثار و پیامدهای مثبت آن قابل مشاهده است. مزایده شش هزار معدن به معنای معدن فروشی نیست و پولی دریافت نمی‌شود بلکه ریل گذاری برای آینده است. وزارت صمت بنگاه سیاسی نیست بلکه بنگاه اقتصادی و کارشناسی است. در همه مزایده‌ها نماینده دادستان حضور داشته است.

چهره هفته؛ عباسعلی کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات در جلسه این شورا برای انتخاب سخنگوی جدید شورای نگهبان خبر داد.  

عباسعلی کدخدایی درباره اینکه آیا قرار است از سمت سخنگویی خداحافظی کنید، گفت:  ان‌شاءالله قولی را که به مردم داده بودیم و در سال گذشته گفته بودیم که امسال سال آخر فعالیت در این سمت است؛ عملیاتی می‌کنیم. بهتر است جوان‌ها در این عرصه بیایند و سکاندار این مسولیت شوند و  ان‌شاءالله طرح نو و فکر نو داشته باشند.

عباسعلی کدخدائی الیادرانی متولد سال ۱۳۴۰ در شهر اصفهان است. کدخدایی یکی از اعضای  حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان است که از تیر ۱۳۹۵ در این سمت مشغول به کار است. کدخدایی در تاریخ ۲۹ خرداد ماه ۹۵ طی حکمی از سوی آیت‌الله جنتی به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

درگیری لفظی بخاطر سهم خواهی از وزیر؟ /آقای سخنگو کنار رفت /ظریف گزارش آخر را داد

جنجال هفته؛ درگیری لفظی وزیر بهداشت و یک نماینده

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نسبت به حواشی جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در زاهدان با حضور وزیر بهداشت واکنش نشان داد.

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت:

« دائما درباره مردم مظلوم سیستان و بلوچستان دروغ می گویند. آمارهای غلط از تعداد جانباختگان می‌دهند. تجهیزات و بیمارستان نداریم، می‌گویند تخت‌ها خالی است.

‌اعتراض هم که می‌کنیم، هتاکی می‌کنند.

مراقب بهداشت روان و دهانتان باشید آقای وزیر بهداشت!

‌(نمونه‌ای از دروغ‌های ⁧‫#وزیر_هتاک‬⁩:)»

گفتنی است؛ برگزاری جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در زاهدان با حواشی همراه بود. در این نشست که به صورت زنده از شبکه استانی پخش شد، درگیری لفظی شدید و توهین آمیزی میان سعید نمکی وزیر بهداشت و فداحسین مالکی نماینده زاهدان صورت گرفت که انتشار این صحبت ها واکنش های بسیاری را به همراه داشت.

خبر مهم هفته؛ گزارش وزارت امور خارجه درباره برجام

وزارت امور خارجه بیست و دومین و آخرین گزارش سه ماهه از روند اجرای برجام در دولت تدبیر و امید را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

بیست و دومین و آخرین گزارش وزارت امور خارجه در ۲۱۳ صفحه و چهارده بند و با پیوست‌های مختلف ارسالی به مجلس شورای اسلامی، درباره فرایند اجرای برجام در سال های اخیر، آخرین وضعیت مذاکرات وین برای احیا این موافقت‌نامه توضیح داده شده است.

این گزارش در ۱۴ بند شامل نتایج توافق و اجرای برجام، کوشش صادقانه برای رعایت خطوط قرمز، بدعهدی آمریکا، خروج آمریکا از برجام، اقدامات کم نتیجه اروپا پس از خروج آمریکا، جنگ تمام عیار اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران، استفاده از ساز و کار بند ۳۶ برجام برای حل و فصل اختلافات، کاهش تعهدات هسته‌ای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها،صیانت از حقوق ملت ایران، شکست سیاست فشار حداکثری، حزب دموکرات و بازگشت به برجام، مستند سازی ضرورت رفع تحریم ها، مذاکرات وین منطبق با سیاست قطعی نظام و آخر دعوانا تدوین شده است. این گزارش با واکنش منتقدان برجام مواجه شد.

خبر هفته؛ انتخاب رئیس خانه احزاب ایران

حسین کمالی، دبیر کل حزب اسلامی کار، در جلسه خانه احزاب ایران که در محل وزارت کشور برگزار شد با رای اعضای شورای مرکزی به ریاست خانه احزاب ایران در سال سوم این دوره شورای مرکزی انتخاب شد.

محمد تبرایی، دبیر اجرایی خانه احزاب، با اعلام این خبر گفت: در جلسه شورای مرکزی خانه احزاب که با دستور کار انتخاب رئیس، نایب رئیس اول و دوم و نیز خزانه دار و منشی در محل وزارت کشور برگزار شد با رای اعضای حاضر حسین کمالی از فراکسیون اصلاح طلبان به عنوان رئیس، پورنامدار از فراکسیون مستقلین به عنوان نائب رئیس اول، روح الامینی از فراکسیون اصولگرایان بعنوان نائب رئیس دوم انتخاب شدند. همچنین آقایان صفرپور و نیک فر از فراکسیون مستقلین و اصولگرایان نیز بعنوان منشی و خزانه دار رای اعضای شورای مرکزی را بدست آوردند.

وی افزود: برای انتخاب روسای کمیته های خانه احزاب مقرر شد در جلسه آینده شورای مرکزی انتخابات کمیته ها برگزار شود.

****

جماران نوشت؛ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از حصر با سید محمدخاتمی تماس تلفنی داشتند. این دومین تماس تلفنی آنها از زمان حصر تاکنون است.

در این تماس تلفنی، آنها ضمن احوال پرسی در خصوص موضوعات مختلف گفت و گو کرده‌اند.

*****

رییس مجلس شورای اسلامی از سامانه «همدم» موسسه تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی کرد.

محمدباقر قالیباف، ازدواج را بخشی از فرآیند شکل‌گیری خانواده دانست و گفت: قطعا مشکلات اقتصادی، فرهنگی و رفتاری بسیاری داریم که مانع این امر شده و یکی از چالش‌های مهم آن اقتصادی است و بنده به عنوان مسئول باید پاسخگو باشم که از آن فرار نمی‌کنم و اقرار می‌کنم کارنامه خوبی نداریم اما سوال اینجاست که خانواده‌هایی که وضع اقتصادی مطلوب دارند، همه دارای ثبات و پایداری هستند؟ لذا اقتصاد مهم است اما همه زندگی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه تداوم خانواده  به خصوص در ۵ سال نخست را نسبت به تشکیل خانواده بسیار مهم‌تر دانست و افزود: راه‌اندازی سامانه همدم اقدام بسیار به جایی بود که با همه مسائل ایرانی و اسلامی و سنت های اصیل نهاد خانواده سنخیت دارد.

وی با بیان این که انتخاب همسر برای جوانانی که در اوج احساسات هستند، باید همراه با عقلانیت و آگاهی باشد گفت: در این امر بسیار مهم نیازمند مشاوران مومنی هستیم که در این زمینه از علم  روز برخوردار باشند و پلتفرم همدم تلاش کرده تا مبتنی بر سنت های خانواده و مبانی اسلامی، با استفاده از روش های نوین و علمی به جوانان برای انتخابی  آگاهانه و ازدواجی پایدار تحت نظر خانواده کمک کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه همدم ۴ رویکرد شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی  و کارآمدسازی را با هم در بر دارد، عنوان کرد: هر مجموعه‌ای که این ۴ رویکرد را داشته باشد می‌تواند مجموعه موفقی باشد ضمن اینکه باید به ۴ موقعیت مکانی که در زندگی انسان تأثیرگذار است، توجه کرد که این مکان‌ها شامل منزل، مسجد، مدرسه و محله است که اگر این مکان‌ها به درستی و مثل ساعت باهم کار کنند، در تمامی امور حتی امور اقتصادی می‌توانیم موفق باشیم.

درگیری لفظی بخاطر سهم خواهی از وزیر؟ /آقای سخنگو کنار رفت /ظریف گزارش آخر را داد

****

اقدام خوب هفته؛ تصمیمات رئیس جدید قوه‌ قضائیه

تصمیمات رئیس جدید قوه‌ قضائیه که با سابقه طولانی قضاوت و مدیریت در دستگاه قضا با حکم رهبری بر این مستند تکیه زده، اهمیت دوچندان یافته است.

 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در اولین اقدام قضائی خود در مسند ریاست قوه قضائیه با صدور 10 دستور مهم به معاونان و مسئولان عالی قضائی کشور در اولین جلسه شورای عالی قوه قضائیه، از راهبردهای خود بر ادامه مسیر تحول با رویکرد «تحول و تعالی» در این دستگاه پرده برداشت و برای رسیدن به راه‌حل مشکلات سه هفته زمان تعیین کرد. 10 دستوری که بخشی از آن برای همکاری و هم‌افزایی با سایر قوا و بخشی هم مقابله با نفوذ و رفع مشکلات کارکنان قضائی و مواردی از این دست بود.

سوژه هفته؛ عدم سهم خواهی

انتقاد برخی نمایندگان مجلس از سهم‌خواهی همکارانشان برای رسیدن به پاستور علنی شد. سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس با بیان اینکه سهم‌خواهی در قاموس مجلس و دولت انقلابی نیست، گفت: امضاکنندگان نامه ۲۳۰ نماینده به رئیسی هیچ‌گاه دنبال سهم از کابینه آتی نبوده و نیستند.

سیدنظام موسوی، سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بنده نویسنده نامه دعوت ۲۳۰ نماینده مجلس از آیت‌الله رئیسی بوده و بسیاری از امضاها را این‌جانب اخذ کردم. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سهم‌خواهی در قاموس مجلس و دولت انقلابی نیست، تأکید کرد: امضاکنندگان نامه هیچ‌گاه دنبال سهم از کابینه آتی نبوده و نیستند. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اظهار کرد: رئیس‌جمهور طبق قانون وزرا را معرفی و نمایندگان طبق قانون بررسی می‌کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.