سیستان‌وبلوچستان «سیاه» شد

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مردم خاش در مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه بنابر آمار رسمی روز شنبه، در استان سیستان‌وبلوچستان حدود ۶۰۰نفر مبتلا و حدود ۲۳نفر جان‌باخته‌اند، آمار واقعی را به‌دلیل مرگ بسیاری از مبتلایان در منازل بسیار بیشتر از آمار واقعی بیان کرد. وی اظهار کرد: از اردیبهشت‌ماه آثار شیوع کرونای هندی مشخص شده بود و همان زمان نیز هشدارهایی داده بودند که توجه بیشتری به مرزها شود و افرادی که از آن طرف مرزها به‌صورت رسمی می‌آیند، کنترل و با آنهایی که غیرمجاز وارد می‌شوند برخورد شود، اما متاسفانه این اقدام انجام نشد و سیستان‌وبلوچستان به استان سیاه تبدیل شده است.

دلایل اوج کرونا درسیستان‌وبلوچستان

روز گذشته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حالی که هنوز به‌طور کامل از موج چهارم کرونا خارج نشده بودیم، در آستانه ورود به خیز پنجم کرونا قرار داریم، گفت: شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا از نوع دلتا در سیستان‌وبلوچستان و همچنین رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، تجمع در محیط‌های سربسته با توجه به گرمای هوا و بسته‌بودن در و پنجره و نبود تهویه مناسب، در روند افزایشی بیماری در این استان موثر بوده است.وی درباره شرایط بیماری در استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: در روزهای گذشته، معاون کل وزارت بهداشت و تیم واکنش سریع کووید-۱۹ در استان سیستان‌وبلوچستان حاضر شده و وضعیت بیماری در این استان و شرایط بیمارستان‌ها را بررسی کردند.

شیب تند بیماری در ۵هفته اخیر

لاری ادامه داد: تقریبا از نیمه فروردین۱۴۰۰ تاکنون شاهد روند افزایشی بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در استان سیستان‌وبلوچستان بودیم و در پنج هفته اخیر روند افزایشی بیماران سرپایی و بستری با شیب تندتری ادامه داشته است.

به گزارش «ایسنا»، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تست‌های مثبت کرونا در این استان به حدود ۶۰درصد رسیده و موارد بستری مبتلا به کووید-۱۹ در سیستان‌وبلوچستان برای اولین‌بار پس از یک سال اخیر به میزان متوسط کشوری رسیده است.وی تاکید کرد: در حال حاضر از نظر بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مشکلی در این استان نداریم، اما ادامه روند افزایشی بستری ممکن است در روزهای آینده مشکلاتی ایجاد کند.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سیستان‌وبلوچستان به‌طور میانگین کمتر از ۵۰درصد بوده و نیاز است مردم عزیز این استان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری بیشتری داشته باشند.

ادامه محدودیت‌ها در استان

ازسوی دیگر، علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: وضعیت شهرهای این استان همچنان در شرایط بحرانی و قرمز قرار دارد و تمامی محدودیت‌های وضعیت قرمز به قوت خود باقی است.

پاسخ نمکی به انتقادها

موج جدید کرونا در کشور و وضعیت بحرانی کرونا در سیستان‌وبلوچستان این روزها انتقادهای بسیاری را در مورد نحوه مدیریت بیماری متوجه وزیر بهداشت کرده است. از همین رو سعید نمکی روز گذشته در سخنانی به این انتقادها پاسخ داد. به گزارش «ایسنا»، وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه مبارزه با کرونا در موج چهارم این بیماری و مقایسه وضعیت رسیدگی به بیماران در ایران با سایر کشورها و همچنین وضعیت فعلی سیستان‌وبلوچستان، در پاسخ به منتقدان چگونگی مدیریت کرونا در کشور گفت: از امروز دستور دادم مهر تمام نامه‌های محرمانه‌ای که در مورد کرونا نوشتم، برداشته شود تا بتوانم به مطبوعات بدهم و پاسخ دلم را در دفاع از همکارانم بین امواجی که باعث تخریب این قشر زحمتکش می‌شود، بدهم.او با بیان اینکه مرز بین تخریب و انتقاد را باید به‌گونه‌ای تعریف کنیم که در حین عملیات گسترده علیه دشمن، به روحیه سربازان این خطه آسیب نزنیم، گفت: همین الان که عده‌ای در سیستان‌وبلوچستان بلوا می‌کنند، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در این استان داریم و آنلاین می‌بینیم و رصد می‌کنیم.

دفاع از تولید واکسن داخلی

وزیر بهداشت گفت: آنقدر تاریخ نمی‌خوانند که در سال۱۲۹۹ ما انستیتو پاستور را داشتیم و در سال۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم و تنها واکسن‌ساز منطقه بودیم. یعنی یک جو غیرت ملی طغیان نمی‌کند که برویم و تاریخ ارجمند علم این مملکت را بخوانیم و وقتی می‌گوییم داریم واکسن کرونا می‌سازیم، بعد از یک‌سال زحمت و تلاش بی‌وقفه و به‌عنوان ششمین و هفتمین واکسن‌ساز بزرگ دنیا در عرصه کرونا مطرح می‌شویم، نمی‌گویند دانشمندان این حوزه یک‌سال شبانه‌روز تلاش کردند و یک عظمت خلق کردند.

نقش مهاجران غیرقانونی

نمکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت افغانستان و آواره‌شدن مردم به‌دلیل فشار طالبان گفت: دو روز پیش عزیزان ناجا در کویر مرکزی کاروانی از این افراد را که غیر قانونی وارد شدند با زحمت دستگیر کردند. خب چگونه من به‌عنوان متولی سلامت می‌توانم اطمینان داشته باشم که ویروس سرکش هندی در این مملکت نمی‌چرخد؟

نمکی تاکید کرد: من چهار کانون را پایش می‌کنم، بعد بذر بیماری در همه‌جا پخش می‌شود. می‌دانستید که همین باند قاچاق سراسر این سرزمین را طی می‌کنند و می‌برند در چالدران در خانه‌های مردم اینها را نگه می‌دارند تا به مرور از مرزها عبور دهند؟ وزیر بهداشت چه امکانی دارد برای ایستادگی در مقابل هجمه‌ها؟

میزان مرگ کرونایی در تهران

با تمام گلایه‌ها و واکنش‌ها ویروس دلتا در کشور به‌سرعت در حال گسترش است؛ ویروسی که قدرت سرایتش ۶۰ درصد از نوع آلفا (ویروس جهش یافته انگلیسی) بیشتر است و می‌تواند به‌سرعت گسترش یافته و غالب شود. بنابر گزارش وزارت بهداشت در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد افزایش بیش از ۷درصدی فوتی‌ها در کشور بوده‌ایم. در تهران نیز تعداد موارد بستری در هفته اخیر ۲۱۰۱مورد، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده ۷۵۹۸مورد و تعداد فوتی‌ها ۱۷۰نفر بوده است.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز روز گذشته با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور وضعیت شیوع بیماری را فاجعه‌بار توصیف کرد. او همچنین درباره خطر شیوع کرونای دلتا هشدار داد.

افزایش آمار ابتلا

در همین حال طی ۲۴ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶هزار و ۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸۰نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این مدت ۱۵۷بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. ازسوی دیگر بنابر اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶میلیون و ۴۷۶هزار و ۳۲۰دُز رسیده است.