ترمز مذاکرات وین در دولت رئیسی کشیده می شود؟
 

خبرنامه «دیپلماتیک» لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی نوشت: قدرت های بین المللی منتظرند تا ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری و پیش از شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، رایزنی های داخلی خود را انجام دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: انتظارات برای پیشرفت سریع در مذاکرات وین در مدت زمان باقی مانده تا شروع به کار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران، کاهش یافته است، زیرا به نظر می رسد که ایران به دوره انتقال دولت رسیده و به دنبال ایجاد اجماع داخلی در مورد چگونگی پیش بردن این پرونده است.

در جریان سفر کوتاه وزیر امور خارجه هند به ایران در روز پنجشنبه و دیدار این دیپلمات ارشد هندی با رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران، علی باقری (یا علی باقری کنی مشاور سیاست خارجی رئیسی، در کنار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه جلسه نشسته بود.

در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در زمانی که جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود، باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل وی و همچنین مذاکره کننده هسته ای ایران بود. رسانه های ایرانی حدس می زنند که ممکن است باقری همچنین ریاست تیم سیاست خارجی رئیسی در دوره انتقالی را به عهده دارد.

در همین حال، رئیسی دو نماینده را برای پیوستن به کمیته تطبیق برجام که وظیفه بررسی مذاکرات وین، ایجاد اجماع در مورد مراحل بعدی و تهیه توصیه هایی برای اقدامات بعدی توسط شورای عالی امنیت ملی ایران را بر عهده دارد، فرستاد: باقری و علی حسینی تاش.

اسفندیار باتمانقلیچ کارشناس اقتصادی ایران می گوید: اگرچه ممکن است رایزنی های دوره انتقالی روند از سرگیری مذاکرات وین را کند کرده باشد، اما بعید به نظر می رسد که تیم رئیسی تصمیم بگیرد مسیر خود را تغییر دهد و از مذاکرات احیای فاصله بگیرد.

باتمانقلیچ، یکی از اعضای مهمان در شورای روابط خارجی اروپا و بنیانگذار پایگاه تحلیلی بورس و بازار گفت: "آنها انگیزه ای برای تغییر سیاست ندارند، زیرا در شرایط فعلی، تحت فشار حداکثری قرار دارند. انتخاب سیاست با ایران است."

وی اضافه کرد که گرچه ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که "از نظر ایدئولوژیک، شاید وضعیت موجود برای برخی از اطرافیان رئیسی بهتر باشد، اما با این وجود، رها کردن مذاکرات پس از این تلاش عظیم برای احیای برجام، تصمیمی غیرمنتظره و نامحتمل است."

باتمانقلیچ افزود: "هنوز جای وحشت و نگرانی نیست. من فکر می کنم احتمالاً دلیل اصلی تاخیر ایران در بازگشت به وین، تغییر کارکنان و مدیریت دوره انتقال است."

هنری رُم تحلیل‌گر ارشد مسائل ایران در گروه اوراسیا، گفت: اگر توافق، قبل یا کمی بعد از روی کار آمدن رئیسی در ماه اوت منعقد شود، تفاوت زیادی نمی کند.

رم گفت: "تیم رئیسی از دور در این مذاکرات حاضر هستند و اینکه احیای برجام در زمان ریاست جمهوری روحانی، نهایی شود یا نه، عامل تعیین کننده بزرگی در موفقیت توافق نیست." وی افزود: "من فکر می کنم بزرگترین محدودیت در اینجا سرعت نزدیک شدن به زمان گریز هسته ای ایران و پیشرفت های برنامه هسته ای این کشور است. مراسم تحلیف چندان قابل توجه نیست. از نظر من ساعت هسته ای مهمتر از ساعت انتقال سیاسی است.

وی افزود: من فکر می کنم روحانی و تیمش در طی مذاکرات وین به شدت محدود شده اند و این محدودیت ها اکنون بیشتر نیز شده است "

رم افزود: "تصور من این است که هنوز همه طرف ها به اندازه کافی شوق و علاقه دارند تا بتوانند دوباره وارد توافق شوند. فکر می کنم که این ممکن است. هیچ وقت قرار نبود که این روند ساده ای باشد. بازگشت به توافق دشوارتر از آن است که به نظر می رسد. [با این وجود]، محرک های اصلی که ایرانیان را به تصمیم گیری سوق می دهد هنوز بسیار قوی هستند. "

یک مقام ایرانی گفت که انتظار دارد مذاکرات وین از سر گرفته شود، اما او نمی داند چه زمانی.

این مقام ایرانی افزود: "من نمی دانم چه زمانی همه طرفها آماده هستند تا مذاکرات را از سر بگیرند، اما می دانم که همکاران من ... سخت در تلاشند تا گفتگوها را به پایان برسانند و در اسرع وقت به وین برگردند."

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که از سرگیری مذاکرات وین در انتظار تصمیم ایران است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ۶ جولای گفت: " هیچ چیز در دنیای دیپلماسی قطعی نیست، اما من فکر می کنم ما انتظار داریم که هفتمین دوره مذاکرات برگزار شود ... و تیم ما مشتاقانه منتظر است تا در مرحله بعدی مذاکرات شرکت کند. "

روحانی، رئیس جمهور ایران، در جلسه هیئت دولت در این هفته، گفت این که این مذاکرات در وین به نتیجه برسد یا نه و اینکه چه مدت طول می کشد بیشتر به تصمیم ایران بستگی دارد.

روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: "ما می توانیم این هفته تصمیمی بگیریم و [تحریم ها] را پایان دهیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند. "

یک تحلیلگر ایرانی گفت: "ما می شنویم که روحانی می گوید، اساساً توافق در حال حاضر در دست ایران است." وی افزود امیدوار است که طرفین پنجره ژوئیه برای پیشرفت در مذاکرات را از دست ندهند.

تریتا پارسی، کارشناس ایران در موسسه کوینسی، نیز گفت: "من فکر می کنم این [احیای برجام] اتفاق خواهد افتاد. زیرا هیچ یک از دو طرف پلن B خوبی ندارند."

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.