چین: اختلافات با آمریکا باید از طریق مذاکره حل شوند

«وانگ کیشان» معاون رئیس جمهور چین روز جمعه بر لزوم حل اختلافات متعدد با آمریکا تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کیشان گفت، اختلافات موجود میان پکن و واشتگتن باید از طریق گفت‌وگو و  رایزنی حل و فصل شوند.

این مقام ارشد چین در پنجاهمین سالگرد سفر محرمانه «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به این کشور گفت، بزرگ‌ترین چالش آمریکایی‌ها چین نیست، بلکه آمریکا بزرگ‌ترین چالش برای خودش محسوب می‌شود.

اخیراً «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز در مراسم سالگرد حزب حاکم این کشور متذکر شد: «دوره جدیدی آغاز شده که در آن قدرت‌های جهانی دیگر نمی‌توانند معاهده‌های نابرابر را بر جمهوری خلق چین تحمیل کنند. ملت چین بر روی پای خود ایستاده و به کسی اجازه نخواهد داد سرنوشتش را کنترل کند».

دولت آمریکا از زمان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا وارد جنگ تجاری با چین شد و این اختلافات رفته رفته به حوزه‌های دیگر نیز کشیده شد.

واشنگتن از یک سو ادعاهایی حقوق بشری علیه چین مطرح کرده و از سوی دیگر از جدایی‌طلبان هنگ‌کنگ و تایوان حمایت می‌کند. کشتی‌های جنگی آمریکایی به همین منظور بارها از تنگه تحت منازعه تایوان عبور کرده‌اند.

علاوه بر این، دولت سابق آمریکا در راستای فرافکنی درباره شکست در مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور، ادعای ساخته شدن آن در آزمایشگاهی در چین را مطرح کرد. دولت جدید آمریکا نیز با تکرار این ادعا به آژانس‌های اطلاعاتی دستور داده در این‌باره تحقیق کنند.

این در حالی است که گروهی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت که سال گذشته به شهر ووهان، اولین محل گزارش شیوع ویروس کرونا سفر کرده بودند، پس از چند هفته تحقیقات اعلام کردند خاستگاه آزمایشگاهی برای این بیماری «تقریباً بعید» است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.