پیشنهاد سلیمی نمین به رئیسی درباره کابینه

عباس سلیمی‌نمین، پژوهشگر، تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار اصولگرا، نیز درباره ضرورت‌های بهره‌گیری کابینه سیزدهم از متولدین دهه ۶۰ معتقد است: قطعا آقای رئیسی می‌تواند در میان همه مشکلاتی که امروز کشور با آن مواجه است، برای مطالبه درست و بجای جوانگرایی و گردش نخبگان، تدبیری بیندیشد.

وی درباره همه توجیهاتی که در برابر جوانگرایی مقاومت می‌کند، اظهار کرد: جوانگرایی قطعا به معنای واگذاری همه امور به جوانان نیست اما توجه به تجربه نیز نباید به معنای آن باشد که در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنیم.

سلیمی‌نمین افزود: انسداد مدیریتی که امروز ایجاد شده به دو دهه قبل برمی‌گردد؛ زمانی که رهبر انقلاب از همه جریان‌های سیاسی دعوت کردند نامزدهای خود را برای انتخابات از میان جوان‌ترهایشان انتخاب کنند اما متاسفانه نه تنها این مطلب مورد اقبال سیاسیون قرار نگرفت، بلکه به محل نزاع و تقابل تبدیل شد.

وی با بیان اینکه "کسانی که امروز بر سر کار هستند و  پیرترین دولت پس از انقلاب را تشکیل داده‌اند، در دودهه گذشته نقشی اساسی در این نزاع و انسداد داشته‌اند"، تأکید کرد: تردیدی ندارم که آقای رئیسی می‌تواند در میان همه مشکلاتی که اتفاقا بخش عمده آن میراث دولت کنونی است، به این نزاع و انسداد ۲۰ ساله نیز پایان دهد.

 پیشنهاد سلیمی نمین به رئیسی برای ورود تدریجی جوانان به کابینه

جوانگرایی کابینه در روندهای ترمیمی ضروری است

سلیمی‌نمین در ادامه اظهار کرد: باید دانست این انسداد به این شکل از بین نمی‌رود که همه وزرای کابینه سیزدهم از دهه شصتی‌ها انتخاب شوند. این مساله به یک برنامه‌ریزی و مرکزیت فکری نیاز دارد. متولدین دهه ۶۰ و بعد از آن باید به تدریج در بدنه اجرایی کشور مجرب شده و مورد آزمایش قرار گیرند و پس از دو سال، در روندهای ترمیمی، وارد کابینه و مدیریت‌های کلان شوند.

وی تصریح کرد: کشور در شرایط آزمون و خطا نیست. برخی مدیران جوانی که می‌آیند به دلیل کم‌تجربگی، بردباری و تحمل کافی ندارند. ما در تغییرات رسانه ملی شاهد بودیم برخی مدیران جوان شبکه‌ها، مشکلاتی را به وجود آوردند که حالا چندین نیروی مسن نیاز داریم تا آن مسائل را حل کنند. ظرفیت‌سازی در واگذاری مسئولیت‌ها بسیار مهم است. اینطور نیست که امروز اراده کنیم فردی در جایی قرار گیرد و فردا ظرفیت‌های لازم در او شکل بگیرد. 

این فعال سیاسی اصولگرا، با بیان اینکه "فرد وقتی در موقعیت‌های کلان قرار می‌گیرد، رجوع‌های تملق‌آمیز و چاپلوسانه به او زیاد می‌شود"، گفت: خودشیفتگی در این موقعیت کار دست خیلی‌ها می‌دهد. جوانترها که در این سال‌ها افراد مسن و مجرب را مانع اصلی رشد خود می‌پنداشتند که با مقاومت در برابر جوانگرایی اجازه ندادند انتقال مدیریت‌ها در روندی درست و منطقی صورت گیرد، وقتی در این وضعیت به مدیریت می‌رسند گاهی متلاطم شده و از خودبی‌خود، احساس می‌کنند فتح کرده‌اند و دیگر نیازی به تجربیات گذشتگان ندارند و اتفاقا باید آنان را بکل از صحنه کنار بگذارند.

سلیمی‌نمین تاکید کرد که امروز از آقای رئیسی می‌توانیم و باید این انتظار را داشته باشیم که از طرفی جوانان باتجربه و راه پیموده را برای حضور در کابینه بر دیگران ترجیح دهد و از طرفی جوانان متخصص و توانمند را با برنامه ریزی، به تدریج وارد عرصه مدیریتی در سطح معاون و مدیرکل کند و بعد از دو یا ۴ سال پس از آزمودن و کسب نمرات لازم، در روند ترمیم کابینه یا در صورت تشکیل دولت دوم، در سطح وزیر به کار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.