سرنگونی مجسمه ملکه فعلی و پیشین انگلیس توسط معترضان کانادایی

شهروندان کانادایی در اعتراض به کشف گورهای جمعی کودکان بومی این کشور، مجسمه دو ملکه انگلیس را در روز ملی کانادا سرنگون کردند.

معترضان کانادایی روز پنجشنبه مجسمه‌های «ویکتوریا» ملکه پیشین و «الیزابت دوم» ملکه فعلی انگلیس را سرنگون کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، درپی کشف سه گور جمعی کودکان بومی کانادایی، معترضان خشمگین در شهر «وینیپِگ» همزمان با روز ملی کانادا مجسمه این دو ملکه را پایین کشیدند.

این اعتراضات که «لغو روز کانادا» نام گرفت، علاوه بر وینیپگ، در چند شهر دیگر کانادا از جمله تورونتو و اُتاوا نیز برگزار شد و معترضان شعار «نسل‌کشی افتخار نیست» سر دادند.

سخنگوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ضمن ابراز خشم و محکوم کردن این رویداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به‌دنبال این کشف‌های غم‌انگیز، فکر ما با جامعه بومی کانادا است و به طور دقیق این مسائل را دنبال می‌کنیم و با دولت کانادا درخصوص مسائل بومیان در ارتباط هستیم».

رسانه‌های کانادایی در هفته‌های گذشته ۳ بار از کشف گورهای جمعی که مدفن نزدیک به ۱۰۰۰ کودکان بومی کانادا بوده‌اند خبر داد‌ه‌اند.

در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بودمی از خانواده‌های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌شان و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود.

این در حالی است که «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا به‌جای عذرخواهی از طرف دولت فدرال این کشور از بومیانی که فرزندانشان قربانی جنایت نژادپرستانه مدارس دولتی شبانه‌روزی در سال‌های گذشته شده بودند، تقصیر را گردن واتیکان انداخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.