برگزاری نشست حامیان داعش پشت نقاب ائتلاف!

حامیان مالی و سیاسی و بنیان‌گذاران اصلی گروه داعش دیروز (دوشنبه) پشت نقاب ائتلاف جهانی برای شکست این گروه تروریستی، گردهم آمدند تا درباره گسترش عملیات نظامی در خارج از مرزهای عراق و سوریه که به لطف رشادت‌های جمهوری اسلامی از تهدید داعش پاکسازی شد بحث و برنامه‌ریزی کنند.

در این نشست که برای اولین بار از زمان شیوع کرونا به صورت حضوری در پایتخت ایتالیا برگزار شد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بر لزوم تمرکز بر فعالیت‌های جدید داعش در آفریقا تاکید کرد.

بلینکن در سخنانی ادعا کرد که اوضاع در آفریقا غیر قابل توجیه است و ادامه شرایط به این شکل به‌مصلحت نیست. او از کشورهای عضو ائتلاف خواست تا برای نبرد در آفریقا تجدید قوا کرده و آماده شود. وزیر خارجه آمریکا بدون در نظر گرفتن نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران در شکست و بیرون راندن عناصر این گروهک تروریستی از منطقه، تلاش کرد تا اینگونه وانمود کند که تهدید داعش از خاورمیانه به آفریقا منتقل شده و باید در زمینه چالش‌های جدید متمرکز شد.

او در جمع دیپلمات‌های ۷۲ کشور عضو ائتلاف جهانی برای شکست داعش در کنار نمایندگان اتحادیه اروپا، پلیس اینترپل، مجمع کشورهای صحرای بزرگ آفریقا و اتحادیه عرب ادعا کرد که این گروه همچنان در سودای عملیات گسترده تروریستی بسر می‌برد و باید به عملیات پاکسازی در عراق و سوریه ادامه داد و روی تهدیدهای جدید آفریقا متمرکز شد.  

در همین حال «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در این اجلاس به ایتالیا سفر کرده ادعا کرد که دولت لندن برای مقابله با داعش در منطقه چاد آفریقا ۱۲.۶ میلیون پوند اختصاص داده است. به گفته او این کمک مالی برای حمایت از مقابله نظامی علیه داعش و پروژه خروج شبه نظامیان از این گروه تروریستی در نظر گرفته شده است. وزیر خارجه انگلیس بیان داشت: دو سال پس از شکست داعش در عراق و سوریه تهدید این گروه و تفکر نفرت‌انگیز آن محو نشده؛ بلکه در آفریقا ظهور کرده و ما باید با شرکای ائتلاف برای مقابله با تبلیغات سمی این گروه در تمام جبهه‌ها ادامه دهیم.

وزیر خارجه انگلیس ادعا کرد: ما در کنار شرکای آفریقایی شانه به شانه ایستاده‌ایم تا با تهدید فزاینده گروه های مرتبط با داعش همکاری کنیم. باید اطمینان حاصل کنیم که برای داعش بهشت امنی وجود نخواهد داشت.

«لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز به عنوان میزبان نشست دیروز خواستار ایجاد کارگروه جدیدی در زمینه مقابله با داعش در آفریقا شد و اظهار داشت: باید اقدامات ائتلاف را به ویژه در مناطقی که می‌توان عملیات کرد، افزایش دهیم. وی با اشاره به تهدید داعش در موزامبیک و شاخ آفریقا، خواستار تمرکز ائتلاف در این زمینه شد.

همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوسپ بورل در اظهار نظری عنوان کرد که نباید از فعالیت هسته‌ مرکزی داعش که در عراق و سوریه متمرکز است غافل شد. او در همین حال ثابت سیاسی و آغاز عملیات بازسازی این دو کشور را کلید جلوگیری از ظهور دوباره داعش دانست.

بورل سپس به گسترش نفوذ داعش در آفریقا پرداخت و عنوان کرد که عناصر این گروه تروریستی در مناطقی چون غرب آفریقا و موزامبیک فعال شده‌اند. این درحالیست که به گفته او همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای ان بر اقتصاد کشورهای آفریقایی سایه افکنده و فرصت‌ تازه‌ای برای سوء استفاده و تولد دوباره داعش در این منطقه فراهم کرده است. «به همین خاطر اقدامات هماهنگ ما برای پیشرفت پایدار در زمینه شکست داعش امری حیاتی است.»

وی با اشاره به تعهد اتحادیه اروپا برای مقابله با داعش در خاورمیانه و آفریقا افزود: دو سال پس از شکست این گروه تروریستی در عراق و سوریه پر واضح است که هنوز کارهای زیادی باقی‌مانده است. اتحادیه اروپا با همکاری ائتلاف جهانی ضد داعش و شرکا سهم خود را در این زمینه ایفا می‌کند.

در بیانیه پایانی اجلاس دیروز هم شرکت کنندگان اراده خود را برای از بین بردن داعش به عنوان یک تهدید جهانی مورد تاکید قرار دادند. این بیانیه می‌افزاید: به رغم اینکه داعش سرزمینی ندارد و حدود ۸ میلیون عراقی و سوری از اسارت داعش رها شده‌اند، اما با در نظر گرفتن ظرفیت‌های این گروه تروریستی در حمله به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان باید همچنان هوشیار بود. در این بیانیه به اختصاص منابع برای مقابله با داعش و حمایت از ثبات  کشورهای هدف اشاره شده تا این گروه تروریستی مجال ظهور مجدد پیدا نکند.

غایب بزرگ اجلاس

اجلاس جهانی موسوم به شکست داعش در حالی برگزار شد که جمهوری اسلامی به عنوان اصلی‌ترین نیروی پیروزی در پاکسازی عناصر این گروه تروریستی از عراق و سوریه غایب بزرگ بود و در عوض نمایندگان دولت‌های پایه‌گذار و حامیان آشکار و پنهان تروریست‌ها حضور داشتند.  

ادعای آمریکا در مبارزه با داعش در حالی ادامه دارد که دونالد ترامپ در دوران نامزدی ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۵ گفته بود باراک اوباما و هیلاری کلینتون رئیس جمهوری و وزیر خارجه پیشین آمریکا موسس داعش بوده اند. وی در میان حامیانش گفته بود: اوباما داعش را ساخت و به آن کمک مالی کرد. هیلاری کلینتون متقلب هم به همراه رئیس جمهوری موسس داعش بود.

حضور داعش در عراق با فجایع بسیاری توام بود و به آوارگی میلیون ها عراقی منجر شد. جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم و نیروهای عراق و سوریه، در صف نخست مبارزه با داعش بوده است. مردم و دولت های عراق و سوریه همواره اعلام کرده اند که قدردان حمایت های موثر جمهوری اسلامی ایران در مسیر سرکوب تروریست های داعش خواهند بود. عملکرد جمهوری اسلامی ایران در به زانو درآورد پدیده مخوف تروریستی داعش در سوریه و عراق همچنین مورد اذعان و تحسین بسیاری از مقامات و نهادهای بین المللی قرار گرفته است.

پروفسور رودنی شکسپیر تحلیل‌گر مسائل سیاسی در انگلیس به خبرنگار ایرنا گفت که نشست دیروز« کلکسیونی از بنیان گذاران، حامیان مالی و دلسوزان داعش بود که هیچ کدام تمایلی به حمایت از هیچ شکل از دمکراسی واقعی نداشته و صرفا به دنبال ادامه جنگ و خون‌ریزی هستند». در این میان تنها یک کشور به گفته او سابقه روشن، پیوسته و فعال مخالفت با داعش را دارد و آن ایران است.

استفن بل عضو ارشد ائتلاف ضد جنگ انگلیس هم گفت که در نشست دیروز فرصت تقویت یک ائتلاف واقعی برای مقابله با تروریست‌ها از دست رفت. وی تصریح کرد که غیبت ایران به این معناست که این اجلاس فاقد حضور یکی از دولت‌هایی بود که فعالانه در مقابل تهدید تروریسم ایستادگی کرد.

او به حمله اخیر امریکا علیه مواضع حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه اشاره و تصریح کرد که آن‌ها (حشدالشعبی) به جای تشکیل جلسات بی فایده در اروپا با جان خود مقابل داعش جنگیدند.

این فعال ضد جنگ خاطر نشان کرد که داعش تنها از طریق یک ائتلاف واقعی جهانی نابود می‌شود که بپذیرد نیروهای ایرانی، عراقی، سوری و لبنانی خلافت داعش را در منطقه شکست دادند. او بر همین اساس نشست «رم» را یک شکست تمام عیار توصیف کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.