مقصد تابستانی توریست‌های اروپایی

اتحادیه اروپا طی دو دهه اخیر از شرکت ایپسوس حمایت مالی کرده بر این اساس آن را مهم‌ترین نهاد نظرسنجی به‌شمار می‌آورد. اگرچه تاثیرات همه‌گیری کرونا در دومین تابستان نیز قابل مشاهده است اما خوش‌بینی بسیاری به بازگشت سفرهای تابستانی وجود دارد. حتی چند کشور اروپایی انتظار دارند سفرهای تابستانی نسبت به تعداد سفرهای ۲۰۱۹ افزایش یابد. فرانسه و ایتالیا با ۶۷ درصد انتظار دارند تعطیلات تابستانی عادی خود را بگذرانند. البته نزدیک به ۷۰ درصد مردم اروپا معتقدند سفرها طی سه سال آینده به حالت عادی برمی‌گردد.

محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا طی سال گذشته بر عادات شهروندان اروپایی تاثیر گذاشته است. براساس نظرسنجی در تعطیلات امسال حدود ۵۸ درصد از افراد به‌ویژه در ایتالیا، لهستان، فرانسه و اتریش دیدن و به آغوش گرفتن خانوده‌هایشان را هدف سفر خود قرار داده‌اند و حدود ۴۰ درصد به فعالیت‌های ساده مانند غذا خوردن در رستوران‌ها می‌پردازند. به‌طور کلی، ۵۷ درصد از مردم اروپا انتظار مسافرت در تعطیلات تابستان را دارند که البته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد. اما با توجه به این کاهش، انتظار سفر در اروپایی‌ها به نسبت آمریکایی‌ها با ۵۰ درصد، چینی‌ها با ۵۳ درصد و تایلندی‌ها با ۴۴ درصد بیشتر است. باوجود میل سفر در مردم اروپا، برخی از کشورها کاهش دو‌رقمی در برنامه‌های سفر تابستانی دارند. آلمان ۲۱ امتیاز منفی، انگلستان ۱۴ امتیاز منفی و بلژیک ۱۲ امتیاز منفی را ثبت کرده است. در مقابل سایر کشورهای اروپایی شاهد افزایش میل سفر از جمله ایتالیا با ۶ امتیاز و لهستان ۵ امتیاز هستند.

براساس آمارها، بودجه سفر اروپایی‌ها در مقایسه با همتایان آمریکایی خود با آسیب بیشتری مواجه شده است. به‌طور کلی بودجه‌های سفر اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است اما بودجه سفر آمریکا تنها ۲ درصد کاهش یافته است. بیشترین افت در اسپانیا با کاهش ۳۰ درصدی بوده و پس از آن فرانسه با افت ۲۶‌درصدی، آلمان با کاهش ۲۵ درصدی و اتریش با سقوط ۲۱ درصدی همراه بوده است. پرتغال تنها کشوری در نظرسنجی است که بودجه‌های سفر آن در مقایسه با سال ۲۰۱۹ ثابت مانده است. همچنین انگلیسی‌ها، بلژیکی‌ها و آمریکایی‌ها خوش‌بینی بیشتری به سفرها نسبت به دیگر کشورها دارند، زیرا بیشتر مردم این کشورها بازگشت سفرها به حالت عادی را در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ می‌دانند.

 در این نظرسنجی سفر به سواحل در راس سایر مناطق گردشگری قرار گرفت و حدود ۵۸ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی سفر به سواحل را برگزیدند و سهم سفر به روستا ۲۶ درصد و کوهستان ۲۴ درصد بوده است. اما با وجود این دو منطقه اخیر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ توانستند چهار امتیاز کسب کنند و فاصله خود را کاهش دهند. همچنین اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در داخل کشور بگذرانند. افرادی هم که به خارج از کشور سفر می‌کنند کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند. در واقع با توجه به تاریخ انتخاب مقاصد، سه کشور اول سفر همچنان مورد انتخاب اروپاییان خواهد بود. همچنین برخی از کشورهایی که به‌طور سنتی علاقه‌مند به سفرهای خارجی بوده‌اند، اینک تمایل به گذران تعطیلات تابستانی در مرزهای خود دارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش چشمگیری داشته است. بلژیکی‌ها با ۳۲ درصد رشد توانستند ۱۷ امتیاز کسب کنند. گردشگران سوئیسی با افزایش ۱۵ امتیازی و پاسخ‌دهندگان انگلیسی با صعود ۱۶ امتیازی همراه بودند.

اگرچه نظرسنجی‌ها تمایل افراد به سفر را نشان می‌دهد اما رزرو بسته‌های سفر چندان با استقبال مواجه نشده و تنها ۳۵ درصد پاسخ‌دهندگان اروپایی سفرهای تابستانی خود را رزرو کرده‌اند. این درحالی است که این رقم برای آمریکایی‌ها ۴۷ درصد، چینی‌ها ۳۷‌درصد و پاسخ‌دهندگان تایلندی ۵۰ درصد بوده است. ایتالیایی‌ها جزو معدود کسانی هستند که سفر تعطیلات تابستانی خود را با ۲۳ درصد رزرو کرده‌اند درحالی‌که ساکنان انگلیس با ۵۶ درصد در اروپا پیشتاز هستند. یکی از نکات مهم دیگری که در این نظرسنجی به آن پرداخته شده است تمرکز بیشتر افراد بر بیمه سفر به‌دلیل همه‌گیری است. بیش از ۴۵ درصد اروپایی‌ها اعلام کردند در نتیجه بحران کرونا پوشش بیمه سفر خود را افزایش می‌دهند. همچنین واکسن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و حدود ۸۱ درصد از مردم اروپا اعلام کردند برای بازگشت سفرها آماده واکسیناسیون هستند. شاید بتوان یکی دیگر از تغییر عادات و ذائقه افراد برای سفرها را توجه بیشتر به محیط‌‌زیست دانست. اکثر پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی به‌دنبال وارد کردن توجه و تاثیرات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی سفر به عادت‌های خود هستند تا با تغییر رفتارهای خود احترام بیشتری به محیط اطراف خود بگذارند. حدود ۸۹ درصد از مردم اروپا استفاده از بطری مسافرتی را جایگزین پلاستیک یک‌بار مصرف کرده‌اند. در گذشته این رقم ۵۷ درصد بوده و اکنون جهشی ۳۲ درصدی داشته است. همچنین ۸۸ درصد حاضرند با تغییر رفتارهای خود از اتلاف منابع محلی جلوگیری کنند. این تعداد از مسافران حاضرند با خوردن غذا و خرید در مقاصد متعلق به مردم بومی و اقامت در اماکن محلی به اقتصاد جوامع محلی کمک کنند.