رئیس جدید قوه قضائیه چه کسی می شود؟

بخش هایی از گفتگو با سیدحمید حسینی، فعال سیاسی و عضو اتاق بازرگانی را بخوانید؛

 

دوره ۸ ساله ریاست‌جمهوری روحانی هم به روزهای پایانی خود نزدیک است. تصور می‌کنید چه تغییراتی در بخش‌های مدیریتی کشور رخ می‌دهد؟

اتفاقاتی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور رخ داد که نامه حقانیان و فرزندش یکی از آنها بود. به نظر می‌رسد آقای اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه می‌رسد، آقای صادق لاریجانی جایگزین آیت‌ا... جنتی شده و آقای روحانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود که در همین راستا تعدادی از اعضای مجمع تشخیص تغییر خواهند کرد. آنچه مطرح کردم یک احتمال است که امیدوارم به حقیقت تبدیل شود و در واقع آرزوی من است که این تغییرات صورت بگیرد.

تصور می‌کنید با توجه به تخریب ۸ ساله روحانی از سوی مخالفانش، او از پذیرش خوبی در مجمع تشخیص مصلحت برخوردار شود؟

اگر دوستان با شرایط کشور آشنا شوند، متوجه خواهند شد عملکرد آقای روحانی قابل‌قبول بوده است.

با مرور سرنوشت روسای‌جمهور گذشته به این نتیجه می‌رسیم که هر یک از آنها با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. به عنوان نمونه آقای خاتمی از برخی عرصه‌ها کنار گذاشته شد و محمود احمدی‌نژاد خود را در قالب یک معترض به نمایش گذاشت. چرا روسای‌جمهوری چنین سرنوشتی دارند و تصور می‌کنید آقای‌روحانی هم به این مسیر می‌رود؟

تصور می‌کنم آقای روحانی مانند آقای هاشمی باشد و مشکل زیادی برای دوران پس از ریاست‌جمهوری نداشته باشد. او در جهت تحکیم حاکمیت همراهی کرده و بهانه‌ای به دست گروه و جناح‌ها مقابل نداده که از او عصبانی باشند؛ ضمن اینکه سیاست‌هایش با سیاست‌های کلی نظام هماهنگ بوده است. احتمالا رهبری در پایان کار دولت دوازدهم و معرفی دولت جدید از آقای روحانی و اقدامات دولت او تشکر خواهد کرد. رهبری به غیر از موضوعات مربوط به آقای ظریف و فایل منتشرشده‌، انتقادی به دولت روحانی نداشته و همه موضع‌گیری‌های رهبری در حمایت از دولت بوده است؛ حتی نمایندگان مجلس را از توهین و برخوردهای تند و رادیکالی با دولت منع کرده‌اند. در خاطر ندارم که رهبری در برابر سخنان روحانی و کارهای دولت موضع‌گیری داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.