موافقت مجلس با تشکیل «ستاد تنظیم بازار کشاورزی»

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی، ماده ۱ این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن در راستای اعمال قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۲۴/ ۱۱/ ۱۳۹۱ و قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۲۳/ ۴/ ۱۳۸۹ و به منظور برنامه ریزی و ساماندهی بازار کالاهای کشاورزی «ستاد تنظیم بازار کشاورزی» که از این پس در این قانون به اختصار ستاد نامیده می شود با وظایف و اختیارات زیر تشکیل می گردد:

بر اساس بند الف ماده یک این طرح؛
وظایف:
۱. تنظیم بازار داخلی کالاهای کشاورزی شامل بازرسی و نظارت بر قیمت، تأمین و توزیع
۲. مدیریت نظارتی مطلوب بازار کالاهای کشاورزی در جهت تامین منافع همه ذینفعان با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و تشکلهای غیر دولتی کشاورزی
۳. نظارت مستمر بر ذخایر راهبردی کالاهای کشاورزی
۴. نظارت بر تأمین امکانات و تسهیلات (اعتبارات و تسهیلات بانکی و ارزی) مورد نیاز کالاهای کشاورزی
۵. نظارت بر امور گمرکی، تعرفه ای و مالیاتی به منظور روان سازی تأمین و توزیع کالاهای کشاورزی

بر اساس بند ب ماده یک این طرح؛


ترکیب اعضاء:
۱- وزیر جهاد کشاورزی (رئیس)، ۲- وزیر امور اقتصادی و دارایی، ۳- رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۴- وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۵- رئیس کل بانک مرکزی، ۶- وزیر دادگستری، ۷- وزیر راه و شهرسازی، ۸- رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران، ۹- رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران، ۱۰- رییس اتاق اصناف ایران، ۱۱- رئیس سازمان تعاون روستایی ایران، ۱۲- رئیس سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران (دبیر)، ۱۳- رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ۱۴- رییس اتاق تعاون ایران، ۱۵- دو نفر کشاورز خبره در صنوف مختلف با معرفی اتاق اصناف کشاورزی ایران و حکم وزیر جهاد کشاورزی، ۱۶- یک نفر متخصص اقتصاد کشاورزی با معرفی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری، ۱۷- دو نفر نماینده ناظر از کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بدون حق رأی به انتخاب مجلس شورای اسلامی.


بر اساس تبصره ۱، ‪‌‬در این قانون، مقصود از کالاهای کشاورزی، کلیه نهاده‌ها (به استثنای آب) و محصولات کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین فرآورده‌های موضوع بند (الف) و (ب) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب  ۱۳۹۱.۱۱.۲۴ می‌باشد و مقصود از عوامل تولید ماشین‌آلات، تجهیزات و ادوات کشاورزی و منابع طبیعی است.

در تبصره ۲ نیز آمده است؛‪‌‬ در صورت عدم امکان حضور وزرا و رؤسای موضوع ردیف‌های ۲،۳،۴،۵،۶ و ۷ این ماده، معاون ذی‌ربط و تام الاختیار آنان، موظف به شرکت در جلسات می‌باشند و حضور آنان موجب سلب مسئولیت اعضای اصلی نمی‌شود.

در تبصره ۴ نیز آمده است؛ جلسات ستاد با دعوت وزیر جهاد کشاورزی تشکیل می شود و با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت مطلق اعضای حاضر معتبر می باشد. مصوبات ستاد پس از تأیید و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی لازم الاجراست.

براساس تبصره ۵، قیمت‌گذاری از جمله تضمینی و توافقی و تعیین سیاست‌های حمایتی کلیه کالاهای کشاورزی بر عهده شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی موضوع قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب  ۱۳۹۹.۸.۵ می‌ باشد.

تبصره ۶ نیز اذعان می دارد؛ شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی موظف است مقررات صادرات و واردات کالاهای کشاورزی را حداکثر تا پایان تیرماه هر سال تصویب و اعلان عمومی نمایند. هرگونه تغییر در طول سال زراعی ممنوع می باشد.

در تبصره ۷ مطرح شده که دبیرخانه این ستاد در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد می شود و رئیس سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران دبیر ستاد تنظیم بازار کشاورزی ایران می باشد. ساختارهای مرتبط با تنظیم بازار کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی براساس چارت سازمانی موجود و پست ها و افراد شاغل در پایان سال ۱۳۹۹ منتقل می شود.

همچنین در جریان بررسی ماده ۱ این طرح با اخطار سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی تبصره ۳ این ماده مربوط به تشکیل و مسئولیت اجرایی سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران مراعا ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.