آیا بنت سیاست‌های تهاجمی نتانیاهو را تغییر می‌دهد؟

در ادامه این مطلب آمده است: بنت گفت: بازگشت به توافق هسته‌ای ایران اشتباهی است که یک بار دیگر به یکی از خشن‌ترین رژیم‌های جهان مشروعیت می‌بخشد. اسرائیل اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و، چون طرف معامله نیست، آزادی عمل کامل خود را حفظ خواهد کرد.

بنت گفت: توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، مشروعیت بین المللی و میلیارد‌ها دلار پول در اختیار ایران قرار داد که برای ساخت پاسگاه‌های تروریست‌ها در سوریه، غزه، لبنان و یمن هزینه شد.

مهم اینکه، اکنون ایالات متحده و ایران در حال مذاکره غیر مستقیم در وین برای بازگشت به برجام هستند، توافقی که تلاش می‌کند توانایی ایران را در تولید سلاح هسته‌ای محدود کند. گفتنی است، ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق از این توافق در سال ۲۰۱۸ کنار رفت و تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. حال تهران خواستار لغو این تحریم‌ها در ازای بازگشت طرفین به توافق است.

انتقادات اصلی اسرائیل از این معامله این است که محدودیت‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال ۲۰۳۰ منقضی می‌شود و بنابراین نفوذ منطقه‌ای تهران محدود نمی‌شود.

هفته گذشته یک مقام ارشد دیپلماتیک در دولت نتانیاهو که در حال ترک قدرت است، گفت: دولت بایدن معتقد است که توافق با ایران بهتر از سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ است. به خصوص اینکه، ایران در مقابل این سیاست ترامپ تسلیم نشد و امتیازی به واشنگتن نداد.

این مقام اسرائیلی تصریح کرد: تل آویو شک دارد که آمریکا نهایتاً به مذاکره درباره‌ی برجام پلاس بپردازد، علی رغم اینکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده بار‌ها و بار‌ها گفته است که واشنگتن به دنبال یک معامله طولانی‌تر و قوی‌تر با تهران است.

این مقام رسمی توضیح داد که ایالات متحده با اسرائیل شفاف بوده است و به همین ترتیب اسرائیل نیز تصریح کرده که با واشنگتن در این زمینه اختلاف نظر دارد. اما تل آویو یک مبارزه‌ی عمومی سرسخت را علیه این رویکرد آمریکا آغاز نکرده است. نتانیاهو اظهارات علنی علیه بازگشت به توافق ایران را اعلام کرده، اما او بیشتر بر بحث با مقامات دولت در واشنگتن متمرکز بود و یک گفتگوی استراتژیک بین شورای امنیت ملی آمریکا و اسرائیل ترتیب نداد.

این مقام مسئول اضافه کرد که اسرائیل به امید کاهش خسارت، به بحث در مورد توافق ایران با دولت بایدن ادامه می‌دهد. با این حال، نتانیاهو در سخنرانی خود ساعاتی قبل از اینکه رهبر اپوزیسیون شود، مواضع سخت تری را اتخاذ کرد.

نتانیاهو گفت: دولت واشنگتن از من خواست که در مورد اختلاف نظر با آمریکا در مورد ایران علنا بحث نکنم، اما با کمال احترام می‌گویم که نمی‌توانم این کار را انجام دهم و در مقابل سیاست واشنگتن در قبال ایران سکوت کنم.

وی بازگشت ایالات متحده به توافق ایران را با اقدام فرانکلین دلانو روزولت، رئیس جمهور پیشین آمریکا در بمب گذاری در مسیر قطار منتهی به آشویتس مقایسه کرد. نتانیاهو گفت در آن زمان مردم یهود صدایشان شنیده نمی‌شد، دولت و ارتش نداشتند. اما حالا دارند.

در مورد بنت نیز نتانیاهو گفت که نخست وزیر جدید برخلاف آنچه می‌گوید، عمل می‌کند و بنابراین از اسرائیل در برابر ایران محافظت نخواهد کرد. شاید بتوان این طور گفت که بنت جایگاه بین المللی، دانش و اعتماد عمومی را پشت سر خودش ندارد تا در موضوع مبارزه با تهدید ایران جدی گرفته شود. نخست وزیر اسرائیل باید بتواند در مورد موضوعاتی که حیات ما را به خطر می‌اندازد به رئیس جمهور آمریکا "نه" بگوید. من خوشحال خواهم شد اگر این واقعیت محقق نشود و در عمل ببینیم که بنت می‌تواند از حقوق اسرائیل در محیط بین الملل دفاع کند. اما واقعیت این است که زمان بازگشت ایالات متحده به توافق ایران، این دولت حمله علیه تهران را برای متوقف کردن دستیابی ایران به تسلیحات تصویب نخواهد کرد.

نتانیاهو هشدار داد که ایران روی کار آمدن دولت جدید ضعیف در اسرائیل را جشن می‌گیرد. البته او همچنین به زبان انگلیسی افزود که ما به زودی برمی گردیم.

بنت، آوی بلات، دبیر نظامی نتانیاهو و مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل را در سمت خودشان نگه داشت و یکشنبه شب جلسه‌ای توجیهی با آنان در مورد اوضاع امنیتی گذاشت.

بنت در سخنرانی خود از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای حمایت از اسرائیل در جریان عملیات نگهبان دیوار‌ها در ماه گذشته و تعهد چندین ساله‌ی واشنگتن به امنیت اسرائیل تشکر کرد.

گفتنی است، دولت بایدن سه بیانیه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل را مسدود کرده است و بایدن و بلینکن اظهارات مکرر خود را در حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود و محکوم کردن حماس اعلام کرده اند. بایدن همچنین تصریح کرد که ایالات متحده باتری‌های دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل را پر خواهد کرد.

بنت به اظهارات بایدن در ماه گذشته در مورد به رسمیت شناختن حق حیات اسرائیل به عنوان یک دولت مستقل یهودی اشاره کرد و گفت: این پیام مهمی است که در سراسر خاورمیانه شنیده خواهد شد.

بنت آخرین جملاتش را به انگلیسی گفت و تصریح کرد: دولت ما تلاش خواهد کرد، روابط خود را با دوستان تل آویو در هر دو حزب واشنگتن تعمیق و شکوفا کند. اگر اختلافاتی وجود داشته باشد ما آن‌ها را از طریق احترام متقابل مدیریت خواهیم کرد.

بنت در مورد جنگ ماه گذشته در غزه گفت: درگیری این موضوع را یادآوری کرد که فلسطینی‌ها هنوز در آنجا هستند و اینکه اسرائیل باید به جهانیان یادآور شود که دشمنان ما با وجود ما در اینجا به عنوان یک کشور یهودی مخالف هستند. همچنین هیچ موضوع سیاسی‌ای دست ما را نمی‌بندد و ما را از انجام آنچه که لازم است، باز نمی‌دارد. خشونت و وحشت پدیده‌های طبیعی نیستند که ما مجبور باشیم آن‌ها را بپذیریم. فلسطینی‌ها باید مسئولیت اقدامات خود را به عهده بگیرند. بنت افزود، اگر اوضاع آرام باشد، اسرائیل همکاری اقتصادی بیشتری با فلسطینیان خواهد داشت تا درگیری‌ها را کاهش دهد.

نخست وزیر آینده گفت: دولت جدید برای تقویت و گسترش توافقنامه‌های صلح با جهان عرب و تعمیق روابط بین شهروندان اسرائیل و همسایگان اقدام خواهد کرد. سخنرانی بنت همچنین شامل تعهد برای بازگرداندن غیرنظامیان اسرائیلی از جمله آورا منگیستو و هشام السید بود و برگرداندن هدر گلدین و اورون شائول سربازان اسرائیلی که اجساد آن‌ها توسط حماس در غزه نگهداری می‌شود را هم در برمی گرفت.

نخست وزیر جدید در نظر دارد سخنانش ادامه‌ی اظهارات والدینش باشد، زمانی که می‌گوید: من با رأیی‌ای که در کابینه امنیتی دادم، افرادی مانند هدار و اورون را برای عملیات لبه محافظ در سال ۲۰۱۴ به میدان‌های جنگ فرستادم. من بازگرداندن آن‌ها را یک مسئولیت مقدس می‌دانم که باید با مسئولیت پذیری انجام شود.

تزور گلدین، برادر هدار گلدین در توییتر خود نوشت: اظهارات مربوط به تعهد برای بازگرداندن افرادی مانند هدار، به طور مداوم یک بهانه و نیرنگ برای این بوده است که هیچ کاری طی هفت سال انجام نشود. ما عجله‌ای نداریم که نشان دهیم این اظهارات فقط لفاظی صرف هستند، اما از اقدام واقعی برای بازگرداندن گروگان‌ها حمایت می‌کنیم. دولت جدید کار‌های زیادی برای انجام در زمینه‌ی بازگرداندن اسرا و تغییر و بازسازی رویکرد تل آویو در مورد جنگ دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.