نماینده اتحادیه اروپا از پیشرفت در مذاکرات وین خبر داد

به گزارش رویترز؛ مورا بدون اشاره به زمان از سرگیری این مذاکرات، تاکید کرد که پیشرفت به دست آمده و شرکت کنندگان در این نشست پس از بازگشت به مذاکره، تصور آشکارتری از میزان نزدیک بودن به توافق خواهند داشت.  

وی ابراز امیدواری کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی (نهاد نظارتی سازمان ملل متحد) و تهران پیش از پایان مهلت اعتبار توافق نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ۲۴ ژوئن (سوم تیر ماه) به توافقی در باره تمدید آن دست یابند.  

 میخائیل اولیانوف نمانیده روسیه نیز گفت که هیچ‌کس از زمان از سرگیری این مذاکرات آگاهی ندارد. 

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از عباس عراقچی نماینده کشورمان در این مذاکرات گزارش داد: با توجه به آسان نبودن حل و فصل اختلافات باقی مانده، طرف ها آن را به صورت موقت، متوقف کرده و برای مشورت به پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند.  

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، احیا کنند. دولت پیشین آمریکا دو سال پیش به طور یکجانبه به مشارکت در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران، اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس سران پیمان اتلانتیک شمالی ناتو و نشست مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.