وین در آستانه یک توافق مهم؟

کارشناس ژئوپلتیک در گفتگویی به بررسی آینده توافق هسته ای در دولت سیزدهم پرداخت.

عبدالرضا فرجی راد در ابتدا در خصوص وقفه پیش آمده در مذاکرات وین گفت:  در حین مذاکرات برای توافق مقداری وقفه ایجاد شد که معتقدم مورد تمایل هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا بود. از نظر ایران اگر این توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری انجام می شد می توانست به نفع یک جناح تمام شود. از آنجایی که برجام عام و مربوط به کلیت نظام جمهوری اسلامی بوده و پخت و پزهای آن در شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است ایران به این نتیجه رسید که این توافق به پس از انتخابات موکول شود. البته این بدان معنا نیست که دولت جدید باعث توافق بوده است؛ به بیان ساده تر اگر امتیازی وجود دارد در انتخابات این امتیاز به حساب نیاید. با توجه به برگزاری انتخابات در ایران این تصور در آمریکایی ها بود که آنها نیز عجله ای نداشته باشند.

این کارشناس در ادامه در پاسخ به اینکه در دولت بعدی مذاکرات ادامه خواهد یافت گفت:  بله مذاکرات ادامه خواهد یافت، در این بین ممکن است نماینده حاکمیت در وین تغییر کند و یا ممکن است از تجربه های اعضای فعلی از جمله آقای عراقچی و بقیه نیز استفاده شود. ضمن اینکه به طور قطع می توان گفت که مذاکرات به نقطه اول بازنخواهد گشت و از همین نقطه ای که منجر به نتایجی شده ادامه خواهد یافت و به نظر نمی رسد که زمان زیادی را نیز ببرد. بنابراین می توان گفت که به طور حتم توافق احیای برجام صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که امکان فرسایشی شدن مذاکرات وجود دارد گفت:   این موضوع بعید به نظر می رسد. آمریکایی ها خواستار آن هستند که هر چه سریعتر غنی سازی ۶۰درصدی کنترل شود و ایران نیز با دولت جدیدش به دنبال آن است تا با رفع تحریم ها علائمی از بهبود اوضاع اقتصادی را به مردمش نشان دهد. بنابراین اگر از ابتدا مذاکرات شروع شود کار بسیار دشوار خواهد شد و تنش ایجاد می کند. وجود چنین تنشی باعث بهم ریختگی اوضاع اقتصادی از جمله افزایش قیمت ها مانند سکه و دلار و ... خواهد شد. ضمن اینکه در این وضعیت سخت گیری های آمریکا نیز آغاز می شود که برای دولت جدید اتفاق خوبی نخواهد بود. باید در نظر داشته باشیم که این کل حاکمیت ایران است که درباره مذاکرات برجامی تصمیم می گیرد و دولت نیز به نوبه خود سهمی در این روند دارد. باید دید تصمیم شورای عالی امنیت ملی به چه صورت است، چرا که تا زمان آغاز به کار دولت بعدی ۴۴ روز باقی مانده و نمی توان در این مدت مذاکرات را متوقف نگه داشت. معتقدم که پس از انتخابات این مذاکرات می تواند ادامه پیدا کند و در نهایت به نتیجه برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.