خبر جدید عراقچی از مذاکرات/تقریبا تمامی اسناد توافق آماده است

رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه امروز آخرین روز از ششمین دور مذاکرات وین است، اظهار کرد: بعد از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام چند روزی مذاکرات را متوقف می کنیم تا هیات‌های مذاکره کننده به پایتخت‌هایشان مراجعه کنند، نه فقط برای مشورت‌های بیشتر، بلکه برای تصمیم گیری.

سید عباس عراقچی ظهر روز یکشنبه پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: امروز آخرین روز از دور ششم مذاکرات وین است، ما روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. الان در موقعیتی هستیم که فکر می کنم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است. برخی از مسائل اصلی مورد اختلاف که باقی مانده بود، حل شده است، برخی از این مسائل هنوز باقی‌مانده است ولی یک شکل کاملا دقیقی به خود گرفته است و کاملا روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه فکر می کنم زمان برای تصمیم گیری طرف های مقابل ما فرا رسیده است، چون کاملا صحنه مذاکرات و یک توافق احتمالی روشن است و آنها باید تصمیمات خود را بگیرند، افزود: اکنون مشخص است که چه حوزه هایی چه کارهایی امکان دارد و چه کارهایی امکان ندارد و زمانی که همه طرف ها به خصوص طرف های مقابل ما باید تصمیم نهایی خود را بتوانند بگیرند. به همین جهت پس از کمیسیون مشترک برجام چند روزی مذاکرات را متوقف می کنیم. هیات‌ها به پایتخت‌هایشان برمی گردند، نه فقط برای مشورت های بیشتر بلکه برای تصمیم گیری.

وی با بیان اینکه همکاران من روزهای بسیار سختی را داشته اند، تا پاسی از شب روی اسناد کار می کردند و دیشب تا ۲ صبح روی آخرین برگه اسناد و آخرین پاسخ هایی که باید داده می شد کار کردند، گفت: به هر حال شما می دانید انجام مذاکره غیر مستقیم کار آسانی نیست و برای جلوگیری از سوء تفاهمات باید خیلی دقیق تر و خیلی جزئی تر کار کرد و مطالب را آماده کرد. امروز کمیسیون مشترک برجام تشکیل می شود و ما یک جمع بندی از کار و فعالیتی که تا الان انجام شده خواهیم داشت و انشاءالله امشب به تهران باز خواهیم گشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت در دور ششم مذاکرات نسبت به دوره های قبلی پیشرفت های بیشتری صورت گرفته و اختلافات کلیدی کمتر شده است تصریح کرد: ما هر دوری که مذاکره داشتیم پیشرفت هایی را کردیم. برخی از ادوار این پیشرفت ها بیشتر و برخی ادوار کمتر بوده است، فکر می کنم این دور پیشرفت های خوبی را داشتیم و همانطور که پیش از این عرض کردم الان از همیشه به یک توافق نزدیکتر هستیم ولی آن فاصله ای که بین ما و توافق مانده است پر کردنش کار آسانی نیست. پر کردن آن نیازمند تصمیم گیری هایی است که عمدتا طرف های مقابل ما باید بگیرند و امیدوارم که در دوره بعدی بتوانیم این فاصله کوتاه باقیمانده را اگر چه راه سخت و پر سنگلاخی است طی کنیم و بتوانیم به یک جمع بندی نهایی برسیم. این امید من برای آینده است ولی قطعا نمی توان پیش بینی کرد که آیا واقعا در دور آینده می توانیم این کار را انجام بدهیم یا نه؟ ولی من به شدت امیدوارم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.